tiistai 27. joulukuuta 2011

Uuden Vuoden tervehdys vuodelle 2008

Hautalan suvun vieraskirjasta poimittua. Tähän kirjoitukseen voi kukin lisätä vuoden 2012.

Nimi: Paavo - 30.12.2007 14:25 (Huom. kirjoituksen ajankohta)

Uuden Vuoden tervehdys!

"Vuosi vanha vaipui hautaan riemuineen ja murheineen. Sydän puhkeaa nyt nöyrään rukoukseen, kiitokseen. Oi jos vuosi alkava oisi Luojan siunaama. Luojan siunaama.

Oi jos uusi päivä voisi koittaa ihmissydämeen, Pyhä Henki herättäisi uskon Herraan Jeesukseen! Silloin vuosi alkava on jo Luojan siunaama, Luojan siunaama.

Haltuun Korkeimman sä anna ilon, murheen hetkesi. Kaikki huolesikin kanna, hän ne kääntää parhaaksi. Herra vuoden alkaneen johtaa hyvään päätökseen".

Lauloimme tämän laulun eilen vuoden 2007 viimeisessä jumalanpalveluksessa. Vietimme myös Herran pyhää ehtoollista. On suurta armoa päättää vuosi ja aloittaa uusi Jeesuksen kanssa.

Joh. 13 luvussa on syvällinen kuvaus ensimmäisestä ehtoollisesta. Ennen pääsiäisateriaa Jeesus pesee opetuslasten jalat. Tämä Jeesuksen teko on täynnä nöyrää, palvelevaa rakkautta. Pesemällä opetuslasten jalat, Jeesus haluaa pestä heidän sydämensä, elämän lähteen. Jeesuksen sanat: "Te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki", herättävät opetuslapset tutkimaan sydäntään. - Olenko puhdas? Kuulunkohan minä puhtaiden joukkoon? Kun Jeesus vähän myöhemmin sanoo suoraan, hyvin järkyttyneenä: "Totisesti, totisesti: yksi teistä kavaltaa minut", saa aikaan voimakkaan reaktion. "Murheen vallassa he alkoivat toinen toisensa jälkeen kysellä: "Herra, en kai se ole minä?"

Vuoden lopussa tehdään usein inventaario. Ihmiset muistelevat menneitä kokemuksiaan ja arvioivat niitä. Ovatko kokemukset olleet hyviä vai huonoja? Mitä valintoja olen tehnyt? Mitkä ovat olleet valintani seuraukset? Usein tehdään myös lupauksia ja päätöksiä elää ja toimia elämän eri tilanteissa paremmin ja terveemmin.

Kun ajattelen omalla kohdallani tulevaa Uutta Vuotta 2008, saan rohkaisua ja eväitä, Jeesuksen "yläsalin saarnasta" Joh. 15-luvusta:
- "Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät.
Tässä Jeesus ei kyseenalaista kenenkään omansa sydämen puhtautta. Juudas oli jo tässä vaiheessa poistunut opetuslasten joukosta. Hän oli tehnyt lopullisen valintansa, lähtenyt saatanan matkaan. "Eronnut seurakunnasta".
- Sanan pudistava vaikutus on ihmeellinen. Jumalan sana, Pyhän Hengen innoittama sana, elävä sana ...
- Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä.
- Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette saa aikaan mitään.
- Pysykää minun rakkaudessani. Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.
- Rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä.
- Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä.
- Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy. Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte.

Rukoukseni on, että Gal. 5:22,23 kuvattu hedelmä kypsyisi minussa ja meissä kaikissa, Armon vuonna 2008, entistä kypsemmäksi ja, että hedelmä olisi runsas, Jumalan kunniaksi ja kirkkaudeksi ja toisillemme siunaukseksi.

Siunattua Uutta Vuotta kaikille!

Ei kommentteja: