perjantai 25. joulukuuta 2009

Joulukalenterin kahdeskymmenesviides luukku

Joulukuvaelma jatkuu ...

Tietäjät: Kerronnan aikana tietäjät menevät talliin ja polvistuvat seimen ympärille ja kumartavat Jeesus-lasta.
CD: Tallin ääniä.
Balthasar: "Minä olen Balthasar ja toin lahjaksi kultaa." (Ojentaa lahjan Marialle.)
Maria: "Sydämellinen kiitos!"
Melkhior: "Minä, Melkhior, annan lahjaksi suitsuketta." (Ojentaa suitsukkeen Marialle.)
Maria: "Paljon kiitoksia!"
Kaspar: "Minun nimeni on Kaspar ja haluan antaa mirhaa." (Ojentaa mirhan Marialle.)
Maria: "Tuhannet kiitokset! Kiitos teille kaikille hyvin paljon. Jumala teitä siunatkoon!"
Tietäjät: Tietäjät jäävät polvilleen seimen äärelle ja ottavat vuorollaan lapsen syliinsä. Balthasar asettaa kruunun Jeesus-lapsen päähän.
Enkelikuoro: "Kulkeissain mä tiellä nähdä sain."
Enkeli: Laulun aikana yksi enkeleistä käy kuiskaamassa tietäjien korviin, että menevät toista tietä pois omaan maahansa.
Tietäjät: Laulun jälkeen tietäjät nousevat ylös ja asettuvat eteen ja kaikki enkelit tulevat heidän ympärilleen.
Tietäjät ja enkelit: Laulavat laulun: "Nyt seisahdun mä seimelles."
Enkelit: Lausuvat kuorossa yhtä aikaa: "Menkää toista tietä omaan maahanne!" (Tietäjät ja enkelit poistuvat eteiseen hyvässä järjestyksessä.)
Kertoja 1.
"Tietäjät olivat olleet ensimmäisten joukossa lausumassa Vapahtajan tervetulleeksi. Heidän lahjansa oli ensimmäinen, joka laskettiin Hänen jalkojensa juureen. Jos olemme antaneet sydämemme Jeesukselle, meidän on myös tuotava lahjamme Hänelle. Kultamme ja hopeamme, kallein maallinen omaisuutemme, korkeimmat henkiset ja hengelliset lahjamme on alttiisti annettava Hänelle, joka on meitä rakastanut ja antanut itsensä meidän puolestamme."
Kertoja 2.
Unessa Jumala varoitti tietäjiä palaamasta Herodeksen luo, ja niin he menivät toista tietä takaisin omaan maahansa.
Tietäjien lähdettyä Herran enkeli ilmestyi unessa Joosefille ja sanoi:
Enkeli: Menee tallille Joosefin luo, joka on pitkällään tallin lattialla ja sysää Joosefia kylkeen ja sanoo:
"Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä mukaasi ja pakene Egyptiin. Pysy siellä, kunnes käsken sinun palata. Herodes aikoo etsiä lapsen käsiinsä ja surmata hänet." Sitten enkeli poistuu eteiseen.
Kertoja 1.
Joosef heräsi unestaan, otti heti yöllä mukaansa lapsen ja hänen äitinsä ja lähti kulkemaan kohti Egyptiä. Siellä hän pysytteli Herodeksen kuolemaan asti. Näin kävi toteen, mitä Herra oli profeetan suulla ilmoittanut: "Egyptistä minä kutsuin poikani."
Joosef ja Maria: Lähtevät liikkeelle aasin kanssa. Maria istuu vauva sylissään aasin selässä ja Joosef taluttaa aasia.
CD: Kavioiden kapsetta.
Kertoja 2.
Kun Herodes huomasi, että tietäjät olivat pitäneet häntä pilkkanaan, hän raivostui.
Herodes: Nousee seisomaan ja sanoo raivoissaan: "Menivät kuin viekkaat varkaat ja väärät valtiaat salaa toista tietä omaan maahansa. Pitivät minua pilkkanaan. Vielä minä tämän kostan!"

Joulukuvaelma jatkuu ...

Ei kommentteja: