Evankeliumin julistajan pitää olla kaikkia ihmisiä kohtaan puolueeton. Hänen ei saa etsiä ihmisten suosiota, eikä omaa kunniaa ja etuaan, vaan julistaa Herran sana sellaisena kuin se on tullut Jumalalta ja kirjoitettu Raamattuun Pyhän Hengen johtamana. Apostoli Paavalin kirjoitukset ovat pyhiä kirjoituksia, jotka ovat Jumalan puhetta meille. Paavalin omana aikana jotkut seurakuntaan kuuluvat epäilivät Paavalin kutsumusta. Erityisesti Galatiassa "väärät opettajat yrittivät mitätöidä Paavalin työn väittämällä, ettei hän ollut saanut virkaansa ja evankeliumiaan Jumalalta." (RS. 4/11 s. 19.) Koska Paavali ei ollut yksi kahdestatoista Jeesusta seuranneesta opetuslapsesta, niin jotkut eivät pitäneet häntä oikeana apostolina, eivätkä sen tähden arvostaneet häntä Herran sanansaattajana. Kaikki eivät myöskään hyväksyneet sitä, että Paavali liitti seurakuntaan pakanoita uskon perusteella, eikä vaatinut heiltä ympärileikkausta eikä muita juutalaisia tapoja, joiden aika oli päättynyt ristillä. Galattalaiskirje on vastaus tällaisiin syytöksiin. Paavali joutui käymään kovaa taistelua, erityisesti Galatian seurakunnissa kasvavaa lakihenkisyyttä vastaan, joka kasvaessaan olisi aikaa myöten tuhonnut koko kristinuskon.
"Aikoinaan jotkut kristityt uskoivat, että Paavalin kirjeiden rakenne oli ainutlaatuinen, Pyhän Hengen suunnittelema, jotta se voisi sisältää Jumalan innoitetun sanan. Käsitys muuttui, kun kaksi oxfordilaista tutkijaa löysi Egyptistä noin viisisataatuhatta muinaista papyrustekstiä. Löytöjen joukossa oli muutamia vanhimpia Uuden testamentin kopioita, laskuja, veroilmoituksia, kuitteja ja henkilökohtaisia kirjeitä. Useimpien yllätykseksi Paavalin kirjeiden perusrakenne oli tyypillinen kaikille tuon ajan kirjeenkirjoittajille. Kaavamaiseen rakenteeseen kuului (1) alkutervehdys, jossa mainitaan lähettäjä ja vastaanottaja, (2) kiitosrukous, (3) runko-osa, jossa kerrotaan varsinainen asia ja (4) loppusanat. Lyhyesti sanottuna Paavali viesti aikalaisilleen tutulla tavalla ja tyylillä." (RS. 4/11 s. 14.)
Kun katsotaan Galattalaiskirjeen rakennetta, niin huomataan, että alkutervehdys on lyhyt eikä kirjeen vastaanottajille heru kiitoksia. Kirjeen lähettäjän esittelyyn ja hänen kutsumukseensa Paavali käyttää paljon sanoja, vakuuttaakseen kirjeen vastaanottajat siitä, että kirjeen sanoma tulee Jumalalta, eikä ihmisiltä eli hänen omalta sydämeltään.
lauantai 8. lokakuuta 2011
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Onko tuo RS Raamatun selitysteos? Meillä on täällä paikallislehti Raahen Seutu, joka lyhennetään juuri noin, niin hetken olin vähän sekaisin...
RS = RAMATUN SANOMA.
Sen voi tilata Kirjatoimelta, irtonumerona tai kestotilauksena. (PL 94, 33101 Tampere, puh. 03 361 1200) Hinnat kotimaassa 2011: 37 €/vuosi, kesto 33 €/vuosi, 3. vsk. 22 €, irtonumero 12 €. Se on raamatuntutkisteluopas, jonka laatii Raamatun erityisasiatuntijat. Opas ilmestyy neljä kertaa vuodessa.
Lokakuu-Joulukuu Raamatun Sanoman käsikirjoituksen on laatinut Carl P. Cosaert ja sen on suomentanut Tero Kuosmanen.
Carl Cosaert, fil. toht., on Uuden testamentin ja varhaiskristillisyyden dosentti Walla Walla -yliopistossa Washingtonissa.
Tämän neljänneksen aiheena on: Evankeliumi Galattalaiskirjeessä.
Suosittelen kaikille tätä opasta, yli uskontokuntien rajojen.
Kiitos, Aila, mielenkiinnostasi ja tarkkaavaisuudestasi tekstin osalta.
Lähetä kommentti