Ilmestyskirjan ensimmäinen näytös on nimeltään "Taisteleva seurakunta". Tämä aihe käsittää luvut 1-3. Rukouksen jälkeen rohkaisen sinua lukemaan ensimmäisen luvun. Ensimmäisessä luvussa on kaksikymmentä jaetta. Jokainen jae sisältää iankaikkisen elämän sanoja. Ensimmäinen Johanneksen saamista näyistä koskee Jeesusta Kristusta. Huomaatko kuinka kauniilla tavalla Johannes esittelee lukijoilleen Ilmestyskirjan päähenkilön ja sankarin, Jeesuksen Kristuksen? Jeesus ei ole Johannekselle vieras. Johannes oli Jeesuksen "läheisin" ja "rakkain" opetuslapsi. Kuitenkin ylösnousseen ja taivaassa korotetun Kristuksen kohtaaminen saa Johanneksen vaipumaan voimattomana hänen jalkoihinsa. Siinä hän makaa kuin kuollut, kykenemättä tekemään mitään. Tämä kuvaa meidän tilaamme Jumalan edessä. Voimme nousta ylös vasta silloin, kun Kristuksen lävistetyt ja siunaavat kädet laskeutuvat päällemme ja pelastavat meidät (17).
Johannes oli kuullut Jeesuksen käyttävän "Ihmisen Poikana" itsestään Kaikkivaltiaan Jumalan nimeä "Minä olen". Tästä syystä fariseukset ja kirjanoppineet olivat tuominneet Jeesuksen jumalanpilkasta. Uskon, että kenellekään Ilmestyskirjan ensimmäisen luvun lukijalle ei jää epäselväksi Jeesuksen jumaluus. Jeesuksesta käytetään Ilmestyskirjassa ainakin 37 erilaista nimeä tai kuvailevaa nimitystä. Jollakin näistä nimityksistä tai niitä tarkoittavilla pronomineilla viitataan tässä kirjassa Jeesukseen yli 250 kertaa. Ilmestyskirja on kristuskeskeinen kirja ja sen lukijoista tulee kristuskeskeisiä, kun otamme hänet vastaan uskon kautta.
Kirjan alussa "Johannes tervehtii Aasian maakunnan seitsemää seurakuntaa. Armoa ja rauhaa teille häneltä, joka on, joka oli ja joka on tuleva, ja niiltä seitsemältä hengeltä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä, ja Jeesukselta Kristukselta, luotettavalta todistajalta, joka on esikoisena noussut kuolleista ja on maailman kuninkaiden hallitsija! Hänelle, joka rakastaa meitä ja on verellään vapauttanut meidät synneistämme, hänelle, joka on tehnyt meidät kuningassuvuksi ja Jumalan, Isänsä papeiksi, hänelle kunnia valta aina ja ikuisesti! Aamen." (Ilm. 1:4-6.)
Näistä sanoista ymmärrämme, että koko jumaluus (Isä, Poika ja Pyhä Henki) on mukana lunastussuunnitelmassa alusta loppuun saakka. Ristin sanoma on iankaikkista evankeliumia, armon sanomaa, joka antaa meille tulevaisuuden ja toivon. Tämä armon sanoma kaikuu kirkkaana Ilmestyskirjan ensimmäisistä jakeista sen viimeiseen jakeeseen saakka. Viimeisessä jakeessa toivotetaan meille kauniisti: "Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa." Taisteleva seurakunta tarvitsee kaikkein eniten juuri Herran Jeesuksen armoa, joka kantaa, nostaa ja pelastaa.
Palaan vielä uudestaan Ilmestyskirjan ensimmäiseen lukuun.
torstai 22. maaliskuuta 2012
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti