tiistai 23. helmikuuta 2010

Millaisia vuorikokemuksia sinulla on ollut?

Kun näet edessäsi vuoren, mitä tulee mieleesi ensimmäisenä? Näetkö vuoren esteenä vai mahdollisuutena, ongelmana vai haasteena?
Maailmassa on paljon vuoria, mutta onko niitä Suomessa?
Yli 1000 m korkeudella meren pinnasta sijaitsevat alueet ovat vuoristoja.
Suuria vuoristoja maapallolla on monia. Alpit, Andit, Apenniinit, Appalakit, Atlasvuoret, Etelä-Alpit, Himalaja, Kalliovuoret, Karakorum, Karpaatit, Kaskadit, Kaukasus, Pamir, Pyreneet, Skandit (Kölivuoristo), Ural. Joitakin näistä vuoristoista olen nähnyt lentokoneesta. Oletko sinä nähnyt eo. vuoristoja? Oletko kenties kiivennyt jollekin korkealle vuorelle?

Olisi mielenkiintoista, jos joku kertoisi vuorikokemuksistaan!

4 kommenttia:

TOTUUS ja RAKKAUS !! kirjoitti...

Jumalan suloinen rauha ja rakkaus kaikille!Olen maailman matkoillani kokenut todella majestettisia vuoria ja vuori jonoja esm.Espanjassa .Italiassa,Turkissa niin valtavia vuoria ja myötäelänyt vuoren mahtavuuden alhaalta ylös ja ylhäältä alas.Ja näiden valtavien vuorien avulla olen myös saanut kokea Jumalan valta suuruuden.Kun yksin seisot yli kolmen kilometrin korkean huipun päällä ja katsot alas tai saman vuoren juurella ja katsot ylös korkeuksiin niin siinä minulle kirkastui oma pienuuteni ja Jumalani suuuruus ja kaikkivaltaisuus.Ihan konkreettisesti.Ja samaa pienuuden tunnetta ja saman Jumalan riippuvaisuus suhteen tunsin myös kun kapeilla kohti suorilla mutkaisilla teillä joko kiipesin isolla asunto-autolla ylös tai laskeuduin alas jarrulevyt savuten.Nämä valtavat vuoret ympärilläni herättivät minut ymmärtämään kuinka riippuvainen olen Taivaallisesta Isästä ja kuinka suuri Hänen rakkautensa on kun Hän muistaa minua pientä "tomuhiukkasta"joka seison vuoren vierellä..niin pienenä ja mitättömänä,mutta kuitenkin Hänen silmäteränään se on ihmeellistä käsittää!!!Niinkuin sanassa ja psalmisa sanotaan "Sydämestäni minä rakastan sinua,Herra,minun voimani,Herra,minun kallioni,linnani ja pelastajani,minun Jumalani,vuoreni,jonka turviin minä pakenen,minun kilpeni,autuuteni sarvi ja varustukseni,Ps;18.2-3.
Kun on ollut keskellä korkeita ja väliin pelottaviakin vuoria voi vähän ymmärtää Kristuksen kallio esikuvasta,kuinka valtava on Kristuskallio kuinka suuri ja pyhä,samalla turvallinen ja suojaava syleilyyn sulkeva se onkaan.Seisokaamme yhdessä pelastuksen kalliolla Herraamme palvellen rakkaudella Helena

Aila kirjoitti...

Romaniassa käydessämme isuimme auton kyydissä, kun ystävämme ajeli Karpaateilla. Pimenevässä illassa ja ukkosmyrskyn yltyessä se oli varsin pelottava kokemus meille tasaiseen maastoon tottuneille korkean paikan kammoisille.

Paavo Hautala kirjoitti...

Kiitos hienoista vuori-kokemuksista Helenalle ja Ailalle. Onko Ailan pelottava kokemus Karpaateilta kääntynyt muistoissa elämykseksi, jonka haluaisit kenties kokea vielä uudelleen, vai lisääntyikö korkeanpaikan kammo entisestään?
Helena on kulkenut vuorilla huimapäisempänä ja saanut voimakkaita hengellisiä opetuksia.

Lentokoneesta olen nähnyt lumihuippuiset Alpit, jotka tekivät vaikutuksen.
Hengellisesti rohkaisevat kokemukset olen saanut Karmelilla, oletetulla Golgatalla, "Temppelivuorella" ja Nebon vuorella. Eo. vuoret eivät kuitenkaan ole kovin korkeita paikkoja, mutta tapahtumat näillä paikoilla ovat olleet hyvin suuria ja merkittäviä ("korkeita").

Aila kirjoitti...

Kyllä voisin samassa seurassa mennä uudestaan ajelemaan Karpaateille, mutta mieluummin päivännäöllä. En edelleenkään pidä korkeista paikoista, mutta tuskin kammo tuolla paheni. Vuoriaiheesi sai minut muistelemaan lapsuuden laskettelumäkiä, ajattelin niistä muistoista jotain kirjoittaa omaan blogiini. Kiitos virittelystä.