"Kuudennen päivän päättyessä luomistyö oli tehty valmiiksi (1. Moos. 2:1,2). Maailma oli muovattu asuttavaksi paikaksi, ja se oli täytetty elävillä olennoilla. Aadam ja Eeva oli luotu Jumalan omaksi kuvaksi, ja heille oli annettu kaunis, ravintoa täynnä oleva puutarha asunnoksi. He olivat ensimmäinen aviopari ja perustivat ensimmäisen kodin. Jumala oli tyytyväinen siihen, mitä hän oli tehnyt. Tähän paratiisiin lisättiin kuitenkin vielä jotain: seitsemänen päivän sapatti (1. Moos. 2:1-3).
1. Moos. 2. luku osoittaa vääräksi yleisen käsityksen, että seitsemännen päivän sapatti on "juutalainen sapatti". Miksi? Koska "Jumala siunasi seitsemänen päivän ja pyhitti sen" jo Eedenissä, ennen syntiinlankeemusta ja kauan ennen kuin yhtään juutalaista oli olemassa.
Lisäksi sapatti on koko ihmiskunnan luomisen muistomerkki, ei vain juutalaisten, ja siksi koko ihmiskunnan pitäisi nauttia sapatinpäivän siunauksista." (RS 1/13 s. 76.)
lauantai 16. maaliskuuta 2013
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
" Tulkaa minun luokseni " , Jeesus sanoi " kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon" ( Matt.11:28). Jeesus antaa meille levon uselalla eri tavalla. Ja yksi niistä on epäilemättä sapatinpäivä.
" Ne, jotka iloitsevat sapatista, kokevat Kristuksessa vapauden."
Kun vietämme sapattia, koemme itse millaisen lahjan Jumala on antanut ihmiskunnalle tässä päivässä. Sapatti on oivallinen keino ymmärtää käytännössä Jumalan hellää suhdetta luomakuntaansa; sen viettäminen hänen käskynsä mukaisesti voi vain lisätä rakkautamme häneen, kun iloitsemme vapaudesta, jonka hän välittää meille sapatin kautta.
( clifford Goldstein) Seitsemäs päivä. s.33
Lähetä kommentti