tiistai 4. elokuuta 2009

Elämänhallinta vai suhdeverkosto?

Mikä olisi hyvä alkavan koulutyön toimintaidea, painopistealue, johtava idea ja teema taustalla, joka seuraisi mukana kaikessa tulevassa opiskelussa? Tästä aiheesta keskustelimme Terhon kanssa eilisellä matkalla Kuolion koululle.
Voisiko tuo teema olla vaikkapa, elämänhallinta tai suhdeverkosto?
Elämänhallinta!
Mitä kaikkea tämän otsikon alle liittyy, josta voisi nuoria muistuttaa? Mitä asioita elämänhallintaan kuuluu?
Sana, elämänhallinta, sisältää kaksi sanaa, elämä ja hallita. Uskon, että elämä ei ole sattuma. Kukaan ihminen ei ole sattuma eikä vahinko. Kaikilla luoduilla on jokin tarkoitus, jonka vain Jumala yksin tietää. Jumala on kaiken yläpuolella ja Hän hallitsee kaikkea. Kaikki on Hänelle mahdollista. "Tietäkää, että Herra on Jumala. Hän on meidät luonut, ja hänen me olemme" (Ps. 100:3). "Hänessä me elämme, liikumme ja olemme" (Ap.t. 17:28).
Elämä on lahja, jonka olemme saaneet ottaa vastaan. Emme ole voineet tehdä sen eteen mitään, emmekä ole voineet sitä estää. Jumala on päättänyt, että olemme täällä tällä hetkellä. Sinä olet olemassa Jumalan tahdosta. Hän on luonut sinut ja olet elossa, koska hän ylläpitää elämääsi joka hetki. Olemme täysin riippuvaisia Jumalasta. Elämämme on Korkeimman "käres", niin kuin sukulaiseni sanovat.

Jos elämä ja sen hallinta on Jumalan kädessä, niin mikä on sitten meidän tehtävämme elämään ja sen hallintaan nähden? Meidän tehtävämme on elää lähellä Jumalaa. Niin lähellä, että kuulemme hänen äänensä. Jos olemme hänestä kaukana, voimme pyytää Häntä tulemaan lähellemme. Hän on kyllä lähellämme joka hetki. Hän seisoo ovellamme ja kolkuttaa ja odottaa, että avaisimme hänelle oven ja kutsuisimme hänet sisään, asumaan kanssamme pysyvästi, ei vain vierailulle. Kun olemme ja elämme lähellä Jumalaa, ymmärrämme, että emme voi tehdä mitään ilman häntä. Lähellä Jumalaa elävä haluaa luovuttaa elämänsä hallintavallan Luojalle, joka kykenee hallitsemaan kaikkea, meidänkin maailmaamme, tunteitamme, tahtoamme ja käyttäytymistämme. Nuortenkin maailmaa!

Adam ja Eeva luotiin täydelliseen ja valmiiseen maailmaan. Mitään ei olisi voitu tehdä paremmin. Kaikki oli sangen hyvää. "Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä" (1 Moos. 2:15).
Jumala uskoi tehtäväksemme puutarhan hoidon. Puutarhurin ammatti on maailman vanhin ammatti, ensimmäinen ammatti, johon Jumala koulutti ihmisen. Kiinalainen sananlasku sanoo, että jos tahdot olla onnellinen, niin ala puutarhuriksi. Olemme kaikki puutarhureita, vaikka meillä ei olisikaan maata edes kämmenen leveyttäkään. Meillä kaikilla on sydämen puutarha, jota meidän tulee "varjella ja viljellä". "Varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee".

Mitä elämänhallinta- teemaan voisi sisältyä eo. valossa?
Varjella ja viljellä sanasta voisi johtaa sanan huolehtia. Nuorille voisi puhua eri asioiden, huolehtimisesta.
Iskulauseita voisi olla esim. Huolehdi itsestäsi, kaveristasi, ympäristöstäsi ja annetuista tehtävistä jne.
Pidä huoli itsestäsi!
Tämä on laaja-alainen asia. Ihminen on kokonaisuus, fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja hengellinen olento. Kaikista mainituista osa-alueista tulisi huolehtia. Niitä tulisi vahvistaa tasapuolisesti Luojan antamien ohjeiden mukaisesti. On hyvä muistaa, että hengellisyys ja siitä huolehtiminen kuuluu luonnollisena osana ihmisen hyvinvointiin. Jos kouluilta poistetaan hengellisyys tai sitä on liian vähän, siitä seuraa ongelmia. Toinen ääripää on se, jos uskontoa on liikaa ja sitä tuputetaan joka paikassa, siitä seuraa myös ongelmia. Tasapaino ja kohtuus on otettava huomioon joka asiassa.
Huolehdi kaveristasi!
Tämä auttaa nuoria suuntaamaan ajatukset ulospäin. Maailmassa on muitakin kuin minä itte. Lähimmäinen tulee ottaa aina huomioon, jotta elämä sujuisi hyvin myös itsellä.
Huolehdi ympäristöstäsi!
Tästä asiasta ei koskaan puhuta liikaa. Tänä kesänä olen monesti ihmetellyt ihmisten käyttäytymistä, varsinkin nuorison käyttäytymistä. Kuusamon museon lähituntumaan, kauniille paikalle, Torankijärven rantaan, Kuusamon kaupunki pystytti hienon kodan. Viereen rakennettiin puuvaja ja puucee. Olen iloinnut tästä paikasta ja tehnyt useamman kerran kodalle retken, Mikaelin kanssa, ja opettanut hänelle erätaitoja. Iloani on aina varjostanut se, että jotkut "riiviöt" ovat tehneet tässä paikassa tuhojaan. Kaikki kodan ja puuvajan ikkunat on rikottu useampaan kertaan ja viimeksi kun kävin, kodan ovi oli rikottu ja se oli poissa saranoiltaan. Puhtaat seinät on sutattu hävyttömillä kirjoituksilla. Spray-maalipurkkien myynti nuorisolle pitäisi kieltää kokonaan! Pitäisikö kaikkiin virkistyspaikkoihinkin laittaa kameravalvonta tai rangaista vanhempia, jotka eivät valvo lastensa käyttäytymistä? Mitä koulu voisi tehdä asian suhteen?

Huolehdi annetuista tehtävistä!
Jos tämän taidon oppii jo nuorena, niin siitä on paljon hyötyä ja apua koko elämän ajaksi. Jos koulu on onnistunut opettamaan nuorille tämän taidon, oppilaat tulevat pärjäämään elämässään hyvin ja pääsemään eteenpäin.

Tällaisia ajatuksia tuli mieleeni Terhon kysymyksestä, jonka hän esitti minulle eilen. Kumpi olisi parempi teema kouluille, elämänhallinta vai suhdeverkosto? Suhdeverkostosta voisimme kirjoitella myöhemmin!
Mitä ajatuksia nämä herättävät sinussa tänään?

Ei kommentteja: