sunnuntai 4. huhtikuuta 2010

Draama jatkuu ...

HERODES: Keitä te olette?

NIKODEMOS: Minä olen Nikodemos, Pontius Pilatus kyllä tuntee minut.

JOOSEF: Minä olen Joosef Arimatialainen, olen Nikodemoksen hyvä ystävä.

HERODES: Miten sinä Nikodemos tutustuit Jeesukseen?

NIKODEMOS: Kuulin Jeesuksen opetuksista ja ihmeteoista, joista kaikkialla puhuttiin. Tutkin myös kirjoituksia, joissa ennustettiin Messiaan tulosta. Niinpä menin salaa yöllä Jeesuksen luo ottamaan asiasta tarkemmin selkoa. Menin yöllä, koska pelkäsin menettäväni arvovaltani toisten neuvoston jäsenten keskuudessa.

HERODES: Mistä te keskustelitte tuona yönä?

NIKODEMOS: En päässyt alkua pidemmälle, kun hän puhui suoraan sydämelleni, uudestisyntymisen välttämättömyydestä. Kun näin Jeesuksen ristillä muistin sanat, jotka hän lausui minulle tuona yönä: "Niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, että jokaisella, joka häneen uskoo olisi iankaikkinen elämä. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." Kun kuulin tämän roomalaisen sdanpäämiehen sanovan, että "Totisesti tämä oli Jumalan Poika", muistin kaikki Jeesuksen opetukset ja minulle selvisi koko totuus, että Jeesus on Vapahtajamme, luvattu Messias.

PONTIUS PILATUS: Oletko sinäkin Joosef Arimatialainen ruvennut uskomaan tuohon Jeesukseen?

JOOSEF: Kyllä olen! Puolustin Jeesusta jo neuvostossa, niin kuin Nikodemoskin, ja sen tähden meitä ei kutsuttu neuvoston kokoukseen, jossa tuomiopäätös tehtiin. Yllätyin asioiden nopeaa kehitystä ja kansan raivoa tuota hyvää miestä kohtaan. Ristin tapahtumat osoittivat minulle, että kaikki kirjoitukset kävivät toteen mitä hänestä oli kirjoitettu. Jeesus oli luvattu Messias. Hän oli totisesti Jumalan Poika. Kun Jeesus oli kuollut ristillä, pyysin sinulta, Pilatus, että voisin ottaa Jeesuksen alas ristiltä hautaamista varten. Annoit siihen luvan ja sinä, Nikodemos, autoit minua ja niin me hautasimme Jeesuksen tässä lähellä olevaan perhehautaani, johon ei oltu vielä ketään haudattu.

NIKODEMOS: Näin me teimme! Nyt meidän täytyy rohkeasti ja julkisesti tunnustautua Jeesuksen seuraajiksi ja todistaa hänestä muillekin, eikö niin Joosef?

JOOSEF: Kyllä, sen me totisesti teemme!

ROOMALAINEN SADANPÄÄMIES: Näin ...

Ei kommentteja: