lauantai 3. huhtikuuta 2010

Draama jatkuu ...

YLIPAPIN PALVELIJA: Sinäkö se olit, joka yritit tappaa minut? Korvani tosiaan lähti irti. Tämä oikea korvani. Luulin kuolevani siihen paikkaan verenvuodon tähden. Mutta sitten tunsin lämpimän kosketuksen päässäni ja korvani oli jälleen paikoillaan. Tuo mies katsoi minua lempeästi silmiini ja sanoi jotakin ystävällistä, en muista tarkkaan mitä se oli, olin niin järkyttynyt korvani tähden. Nyt kuulen tällä oikealla korvalla oikein hyvin. Olen ajatellut, että kyllä se mies taisi sittenkin olla Messias.

YLIPAPPI: Palvelijani, ole vaiti!

JOHANNES: He sitoivat Jeesuksen ja veivät hänet pois.

PIETARI: Kaikki me pakenimme ja jätimme hänet yksin. Lupasin seurata Jeesusta, vaikka kaikki muut jättäisivät hänet, mutta petin lupaukseni. Seurasin kuitenkin tilanteen kehitystä taempana.

JOHANNES: Ylipappi, mehän olemme hyviä tuttuja, joten päästit minut seuraamaan kuulusteluja läheltä. Jeesus oli hyvin rauhallinen ja tyyni. En ymmärrä, miksi hän antoi kohdella itseään tuolla tavalla. Hän ei ollenkaan puolustautunut.

PIETARI: (Kukon laulua) Minun uskoni petti. Kielsin Jeesuksen. Kun kuulin kukon laulavan, muistin Jeesuksen sanat: "Ennen kuin kukko laulaa, sinä kolmesti minut kiellät". Sitten näin Jeesuksen silmät. Häpesin katsoa niihin. Hänen kasvoiltaan loisti ihmeellinen rakkaus ja anteeksiantamus. Tuo katse mursi minut. Juoksin itkien Getsemaneen. Nyt olen muuttunut mies. Rakastan Jeesusta ja haluan todistaa hänen rakkaudestaan koko elämäni ajan. En pelkää enää ihmisiä.

JOHANNES: Seisoin Marian kanssa ristin juurella. Kuulin hänen sanovan: "Isä anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät".

MARIA: Jeesus sanoi minulle: "Vaimo, katso poikasi."

JOHANNES: Minulle hän sanoi: "Katso äitisi." Tiesimme mitä tämä tarkoitti.

MARIA: Kuulimme sanat: "Minun on jano."

ROOMALAINEN SDANPÄÄMIES: Minäkin kuulin sen ja annoin hänelle juotavaa. Minun tuli häntä sääli.

JOHANNES: Minulle on nyt jälkeenpäin tullut mieleeni, että hän varmaan janosi enemmän meidän sielujamme kuin tavallista vettä. Hän janosi kaikkien ihmisten pelastusta.

ROOMALAINEN SADANPÄÄMIES: Panin merkille miten ryövärit, jotka riippuivat Jeesuksen oikealla ja vasemmalla puolella, suhtautuivat eri tavalla Jeesukseen. Toinen pilkkasi ja toinen puolusti Jeesusta. Hän, joka puolusti Jeesusta oli oikealla puolella. Hän pyysi Jeesusta muistamaan hänet, kun Jeesus tulee valtakuntaansa. Tämä ryöväri sai sinä päivänä lupauksen, että hän tulisi kerran olemaan paratiisissa.

MARIA: Sydäntäni riipaisi, kun kuulin Jeesuksen huutavan: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit! Ajattelin aivan samoin. Miksi Jumala hylkäsi hänet?

JOHANNES: Nyt ymmärrän mitä hän tarkoitti, kun hän huusi: "Se on täytetty!" Pelastustyö oli suoritettu loppuun. Täydellinen uhri oli annettu meidän syntiemme sovitukseksi. Viimeisenä muistan hänen sanoneen: "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni".

Ei kommentteja: