sunnuntai 22. huhtikuuta 2012

Terveysprojekti Karpalo päättyi tänään 22.4.2012

Tulin tänään iltapäivällä Loma-Ajakasta Kuukkelintielle. Terveysprojekti Karpalon kurssilla oli 15 henkilöä, jotka olivat saapuneet sinne eri puolelta Suomea. Kaukaisimmat osallistujat olivat saapuneet Kuusamoon Salosta. Aikaisempien luentojen lisäksi sain kuulla uusista terveystutkimuksista, jotka vahvistivat oikean ruokavalion ja liikunnan tärkeyden terveydellemme. Koko kurssin ajan saimme nauttia erittäin monipuolisesta kasvisruoasta. Kiitos siitä Loma-Ajakan henkilökunnalle (+ Säde ja Anna-Liisa). Tämä oli nyt viides tapahtuma, jonka olen järjestänyt Ajakkaan. Kolme Eräriparia/Nuorten Seikkailuleiriä, sukukokous ja nyt Terveysprojekti Karpalo. Kaikille tapahtumille Ajakka on tarjonnut loistavat puitteet. Leenan ja Riston ystävällisyys, palvelualttius, asiantuntemus käytännön järjestelyissä, hyvä ruoka, rauhallinen ja virikkeellinen ympäristö, "maalaistalon" kodikas ja lämmin tunnelma eläimineen ovat taanneet ryhmillemme onnistumisen edellytykset. Tällä kerralla, luentojen lomassa, ehdimme harrastaa myös liikuntaa talvisessa säässä. Sauvakävelijät ja hiihtäjät kohtasivat toisensa Ajakkajärven jäällä. Useana päivänä satoi runsaasti lunta. Paksut hanget ja korkeat lumikinokset odottavat kevätauringon lämpöä ja vesisateita sulattamaan ne vedeksi ja vapauttamaan maan: jään, lumen ja roudan, kylmyydestä. Tämä on se hetki vuodesta, jolloin voimme todeta, että Suomi on "pitkä" maa. Etelässä paistatellaan auringossa teepaita päällä ja katsellaan kuinka kevätkukat kukkivat ja vedet virtaavat vapaina joissa ja järvissä, mutta Kuusamossa hiihdetään tai kävellään jään päällä ja lumi ja räntäsateet sumentavat ilman niin, ettei aurinkoa näy sinisellä taivaalla. Tässä vaiheessa olisimme vaimoni kanssa mieluummin etelässä, esimerkiksi Heinolassa, jossa asuimme kahdeksan vuotta ja saimme ottaa vastaan aikaisia keväitä. Terho-poikamme syntyessä Heinolassa 20.4.1978 vein laitokselle Annen iloksi sinivuokkoja. Kuusamossa asuvan on kestettävä "arktisia" olosuhteita, varsinkin huhti-toukokuussa. Loma-Ajakan saunarannassa oli avanto. Kolmena iltana uskaltauduin kastautua siinä, saunasta käsin. Kylmä kylpy virkisti ja laittoi veren kiertämään. Tällaista ihanuutta ei voi kokea samalla tavalla yhtä pitkään Etelä-Suomessa, ainakaan luonnon vesissä. Päivän avauksissa puhuin uskosta ja terveydestä. Kerroin Raamatun henkilöiden parantumisista Jeesuksen kautta. Usko Jeesukseen sai sairaat lähestymään taivaallista parantajaa. Kaikkein vaikeimmatkin tapaukset saivat onnellisen lopun, kun sairauden taakan alla eläneet ihmiset parantuivat Jeesuksen käden kosketuksesta tai hänen parantavien sanojensa ansiosta. Näin ihmiset saivat rohkaisun, avun ja pelastuksen. Kenenkään paranemista kaipaavan ei tarvinnut pettyneenä poistua Jeesuksen luota. Jeesuksen kulkiessa sairaiden kylien läpi, niissä tapahtui ihmeitä. Sairaat paranivat ja Jumalan puoleen kohonneet ylistyslaulut ja -huudot täyttivät tienoot. Voisiko näin tapahtua myös meidän päivinämme? Minä uskon, ettei Jeesus ole jättänyt sairaita selviytymään yksin tautiensa kanssa. Uskon rukousten kautta saamme yhteyden Kristukseen yhtä todellisesti kuin hän olisi henkilökohtaisesti keskuudessamme. Kristus tulee lähellemme Pyhän Henkensä ja sanansa kautta. Usko, jonka Herra antaa meille, on kuin käsi, jolla voimme koskettaa Jeesusta ja saada sielullemme rauhan. Öljyllä voitelu ja rukous sairaiden puolesta on tuonut monelle avun. Tälläkin leirillä minulla oli tilaisuus rukoilla henkilökohtaisesti kolmen ystävän puolesta ja voidella heidät öljyllä Herran nimeen. Toivottavasti Jeesus antoi heille sen avun, jota he kaipasivat. Oikean ravinnon ja sopivan liikunnan avulla saavutetaan myös hyviä tuloksia terveyden palauttamiseksi. Minulla on tästä omakohtainen kokemus. Jumala parantaa meitä monin eri tavoin. Ihminen on kokonaisuus ja hyvin monimutkainen. Terveyteemme vaikuttavia tekijöitä on lukematon joukko. On tekijöitä, joihin voimme vaikuttaa valinnoillamme, mutta on myös tekijöitä, joihin emme voi vaikuttaa. Kaikki parantuminen on Jumalan siunausta ja Herran armoa. Terveys on aina lahja Herralta. Hänessä me olemme, elämme ja liikumme.

2 kommenttia:

Seija kirjoitti...

Hei!
Olisi mielenkiintoista tietää kuka täältä Salosta on ollut siellä terveyskurssilla? Itsekin olen kiinnostunut kaikesta mikä liittyy terveelliseen elämäntapaan.
Olin juuri pitkällä lenkillä noin 10km, minulla oli jalassa niinsanotut keinukengät. Jotka on kehitetty Masai-heimon kävelytyylistä. Kävely aktivoi eritavalla jalkoja ja selkää kuin tavalliset lenkkarit.
Täällä Salossa oli eilen todella lämmin päivä, mutta tänään taas pilvistä. Kuitenkaan lunta ei juuri ole ainoastaan jossain pieniä kasoja joihin on kasattu talvella lunta.
Iloista kesän odotusta kaikille, lähdetään lenkille,niin hyvä olo senkun lisääntyy.

Paavo Hautala kirjoitti...

Hei Seija!
Kiitos viestistäsi! Kerroinkin salolaisille ystäville, että asut Salossa ja pyysin heitä tuomaan sinulle terveiseni. Salosta olivat mukana seuraavat henkilöt:
Anna-Liisa Tarro (puh. 050 304 8696), Pentti ja Pirkko-Liisi. Tulevat varmaan piipahtamaan luonasi ja tuovat terveiseni. Kuulin heiltä, että Salossa pidettäisiin myös vastaavanlainen kurssi. En muista tarkkaan, että mikä oli ajankohta? Sinun kannnattaisi ehdottomasti osallistua siihen ja Timon myös.

Soitin Anna-Liisalle, ja kysyin, että voinko laittaa hänen sukunimensä kirjoitukseeni? Hän sanoi, että voin laittaa puhelinnumeronkin, että voit soittaa hänelle ja kysyä, milloin kurssi pidetään Salossa? Ottakaa yhteyttä toisiinne mahdollisimman pian ja sopikaa tapaamisesta.

Ovatko nuo Masai-kengät olleet hyvät?

Terveiset myös Mikko Hautalalle Seinäjoelle. Pentti ja Ritva S., Ylistarosta, olivat kurssilla ja he tunsivat sinut oikein hyvin.