torstai 23. marraskuuta 2017

"Seuraa minua!"

"Heidän kulkiessaan tiellä joku sanoi Jeesukselle: "Minä seuraan sinua, minne ikinä menet." Jeesus sanoi hänelle: "Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta Ihmisen Pojalla ei ole paikkaa, mihin hän päänsä kallistaisi. "Eräälle toiselle hän sanoi: "Seuraa minua!" Tämä sanoi: "Herra, salli minun ensin käydä hautaamassa isäni." Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Anna kuolleiden haudata kuolleensa! Mene sinä ja julista Jumalan valtakuntaa." Vielä eräs toinen sanoi: "Minä lähden seuraamaan sinua, Herra. Salli minun kuitenkin ensin käydä sanomassa jäähyväiset kotiväelleni." Hänelle Jeesus sanoi: "Ei kukaan, joka tarttuu auraan ja katsoo taakseen, ole kelvollinen Jumalan valtakuntaan." (Luuk. 9:57-62.)

Pietari, Andreas, Jaakob, Johannes, Leevi Matteus ja Filippus olivat Jeesuksen ensimmäisiä opetuslapsia, joita Jeesus kutsui seuraamaan itseään. He tottelivat kutsua ja lähtivät seuraamaan Jeesusta. Muutamat pyysivät itse, että saisivat lähteä seuraamaan Jeesusta.

"Seuraa minua!" (Luuk. 9:59.)

Juuri nyt, tämä on Jeesuksen kutsu sinulle, joka luet tämän sanan, lähteä seuraamaan Jeesusta, julistamaan Jumalan valtakuntaa. Oletko valmis ottamaan kutsun vastaan? Jos vastaamme kutsuun kyllä, niin tiedämme, että se merkitsee erilaisten siteiden katkaisemista. Siteitä voi olla monenlaisia. Ihmissiteet ovat vahvoja. Ne, joko vetävät meitä Jeesuksen luo, tai erottavat meidät Jeesuksesta, tai estävät meitä tulemasta Jeesuksen luo, tai rohkaisevat meitä pysymään Jeesuksen luona. Ennakkoluulot estävät monia kuulemasta kutsua. Rakkaus maailmaan on side, jonka katkaiseminen vaatii paljosta luopumista. Hyppy tuntemattomaan kysyy uskoa ja luottamista Jumalan huolenpitoon. Nöyrtyminen on kaikille tosi vaikeaa. Pilkatuksi ja vainotuksi tulemisen pelko estää monia lähtemästä liikkeelle uskon tielle. Tiedämme, että omassa voimassa kutsua ei pysty toteuttamaan. Rakkaus, anteeksianto ja kuuliaisuus ovat Pyhän Hengen aikaansaamia tekoja meissä, jos annamme itsemme Jeesukselle. Jeesus antaa meille halun ja voiman seurata häntä. Jeesuksen kutsun vastaanottaminen merkitsee valintaamme ja lujaa tahdon päätöstä, halua seurata Jeesusta! Kun Jeesuksen vastaanottaminen sydämeemme ja hänen seuraamisensa on meille ensimmäinen ja tärkein asia maailmassa, niin olemme valmiit elämämme tärkeimpään ratkaisuun. Voima tulee ylhäältä, kun sanomme Herralle: Tässä olen, ota minut kokonaan omaksesi, minä tahdon seurata sinua! Kun näin antaudumme Jeesukselle, niin saamme voiman tulla Jumalan lapseksi, opetuslapseksi, jonka sydämen halu on seurata Jeesusta!

Ne, jotka uskovat Jeesukseen, ottavat hänet vastaan Vapahtajana ja Herrana ja seuraavat häntä, saavat seurata Jeesusta kerran taivaassa ja seurustella hänen kanssaan uudessa maassa!

Ei kommentteja: