perjantai 20. syyskuuta 2013

Pyhittäytyminen Herralle on tärkeää ennen matkalle lähtöä!

"Joosua sanoi kansalle: "Pyhittäytykää, sillä huomenna Herra tekee ihmeitä teidän keskuudessanne." Papeille hän sanoi: "Ottakaa liitonarkku ja kulkekaa kansan edellä." Niin he ottivat liitonarkun ja kulkivat kansan edellä. Sitten Herra sanoi Joosualle: "Tästä päivästä alkaen minä teen sinut suureksi koko Israelin silmissä, jotta he tietäisivät, että Minä olen sinun kanssasi niin kuin minä olin Mooseksen kanssa. Sinun on annettava liitonarkkua kantaville papeille tämä käsky: "Kun tulette Jordanin veden ääreen, pysähtykää siihen seisomaan."" (Joos. 3:5-8.)

Jumala valitsi kansalleen uuden johtajan Mooseksen tilalle. Hän rohkaisi Joosuaa ja lupasi olla hänen kanssaan samalla tavalla kuin hän oli ollut Mooseksen kanssa.

"Kukaan ei kestä sinun edessäsi koko sinun elinaikanasi. Niin kuin minä olin Mooseksen kanssa, niin Minä olen sinunkin kanssasi. Minä en jätä enkä hylkää sinua. Ole luja ja aivan rohkea, sillä sinä jaat tälle kansalle perinnöksi sen maan, jonka minä heidän isilleen vannomallani valalla olen luvannut antaa heille. Ole vain luja ja aivan rohkea ja noudata kaikessa toiminnassasi tarkoin sitä opetusta, jonka palvelijani Mooses on sinulle antanut. Älä poikkea siitä oikealle äläkä vasemmalle, jotta menestyisit, missä ikinä kuljetkin. Älköön tämä lain kirja väistykö suustasi, vaan mietiskele sitä päivin ja öin, että noudattaisit tarkasti kaikkea, mitä siihen on kirjoitettu, sillä silloin sinä onnistut ja menestyt tielläsi. Enkö minä olekin käskenyt sinua: Ole luja ja rohkea! Älä säiky äläkä kauhistu, sillä Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi, missä ikinä kuljetkin."

Jumala antoi Joosualle vahvan rohkaisun ja osoitti hänelle selkeästi tien, jota kulkemalla hän ja kansa pääsisivät perille luvattuun maahan. Samalla tavalla hän tekee meillekin, kun kuljemme Uutta Jerusalemia kohti. Kun Jumala (Minä olen) on meidän kanssamme, niin meidän ei tarvitse pelätä mitään.

Ensimmäinen suuri haaste Joosualla ja kansalla oli tulvivan Jordanin ylitys kuivin jaloin ilman veneitä, lauttoja, pelastusliivejä tai muita apuvälineitä. Nyt tarvittiin uskoa Jumalan mahdollisuuksiin auttaa.

Ennen matkalle lähtöä kansan oli pyhittäydyttävä. Näin meidänkin tulee tehdä joka aamu, ennen matkalle lähtöä päivän askareiden pariin.

"Pyhitä itsesi Jumalalle joka aamu. Ota tämä aivan ensimmäiseksi tehtäväksesi. Olkoon rukouksesi: "Herra, ota minut kokonaan omaksesi. Tuon kaikki suunnitelmani sinun eteesi. Käytä minua tänään palveluksessasi. Pysy minussa ja auta, että kaikki toimeni tapahtuvat sinussa."  (TKL s. 68.)

Ei kommentteja: