Osuin tänään sivuille, jossa keskusteltiin sapatista ja sunnuntaista. Osallistuin keskusteluun ja kirjoitin alla olevan viestin.
Jos keskiviikko on nimensä mukaisesti keskellä viikkoa, niin sapatti eli
lauantai on viikon seitsemäs päivä ja sunnuntai on viikon ensimmäinen
päivä. Naiset menivät Jeesuksen haudalle viikon ensimmäisenä päivänä ani
varhain. Tämä päivä oli sunnuntaiaamu. Sapatin eli lauantain he olivat
viettäneet hiljaisuudessa lain käskyn mukaan. Jeesus kuoli
pitkäperjantaina ja hänet haudattiin silloin ennen sapatin alkamista.
Jumala itse asetti sapatin luomisessa. Hän lepäsi, siunasi ja pyhitti
tämän päivän ja antoi tämän päivän meille lahjaksi. Sapatti ei ole
ankara vaatimus vaan lahja Jeesukselta meidän iloksemme ja Jumalan
kunniaksi. Lunastuksen jälkeen Jeesus lepäsi haudassa, niin kuin hän oli
tehnyt luomisenkin jälkeen. Sapatista on tullut luomisen ja lunastuksen
merkki ja se julistaa uskonvanhurskautta. Sunnuntain on asettanut
ihminen itse ja se julistaa siis tekojen kautta vanhurskauttamista, joka
on mahdotonta. Sapatti julistaa omista töistä luopumista ja kiinnittää
katseemme Kristukseen ja hänen ansioihinsa. Sunnuntain tuominen Herran
alttarille on kuin Kainin uhri. Kain toi alttarille omien kättensä
hedelmiä. Kain uskoi omiin töihinsä. Abel uhrasi karitsan, joka
esikuvasi Kristusta. Abelin uhri oli Jumalan tahdon mukainen ja Herra
katsoi sen puoleen. Kainin uhrin puoleen Herra ei katsonut, koska sen
kautta hän ei saanut sovitusta. Sunnuntain ja sapatin vietolla on suuri
ero. Sapatin takana on Jumalan käsky, mutta sunnuntain takana on
ihmiskäsky. Ihmiskäskyihin perustuva jumalanpalvelus on turhaa Jeesuksen
sanojen mukaan! (Matt. 15:9; Mark. 7:7.)
lauantai 15. marraskuuta 2014
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Kysymys on siis auktoriteetistä eli ketä me tottelemmme Jumalaa vai ihmistä! Kumartaminen ja palvominen näyttää liittyvän tähän myös. Paratiisissa kuuliaisuuden koetinkivi oli hyvän- ja pahantiedon puu. Liittyykö tämä koetinkiviasia meidän aikanamme jollain tavalla sapatin ja sunnuntain viettämiseen?
Kyllä olet oikeassa, että sapatilla on yhteys kumartamiseen, Jumalan palvelukseen ja palvontaan. Ilmestyskirjassa viitataan luomiseen, kun meitä kehotetaan pelkäämään Jumalaa ja antamaan hänelle kunnia. (Ilm. 14:7.) Sunnuntain pyhittämiseen lepopäivänä ei löydy Raamatusta Jumalan käskyä. Koetus tulee silloin suureksi, kun yhteiskunnallisella lailla pyritään kaikkia pakottamaan sunnuntain pyhittäjiksi. Silloin usko joutuu kovalle koetukselle.
Lähetä kommentti