lauantai 15. marraskuuta 2014

Sapatti vai sunnuntai

Osuin tänään sivuille, jossa keskusteltiin sapatista ja sunnuntaista. Osallistuin keskusteluun ja kirjoitin alla olevan viestin.

Jos keskiviikko on nimensä mukaisesti keskellä viikkoa, niin sapatti eli lauantai on viikon seitsemäs päivä ja sunnuntai on viikon ensimmäinen päivä. Naiset menivät Jeesuksen haudalle viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain. Tämä päivä oli sunnuntaiaamu. Sapatin eli lauantain he olivat viettäneet hiljaisuudessa lain käskyn mukaan. Jeesus kuoli pitkäperjantaina ja hänet haudattiin silloin ennen sapatin alkamista. Jumala itse asetti sapatin luomisessa. Hän lepäsi, siunasi ja pyhitti tämän päivän ja antoi tämän päivän meille lahjaksi. Sapatti ei ole ankara vaatimus vaan lahja Jeesukselta meidän iloksemme ja Jumalan kunniaksi. Lunastuksen jälkeen Jeesus lepäsi haudassa, niin kuin hän oli tehnyt luomisenkin jälkeen. Sapatista on tullut luomisen ja lunastuksen merkki ja se julistaa uskonvanhurskautta. Sunnuntain on asettanut ihminen itse ja se julistaa siis tekojen kautta vanhurskauttamista, joka on mahdotonta. Sapatti julistaa omista töistä luopumista ja kiinnittää katseemme Kristukseen ja hänen ansioihinsa. Sunnuntain tuominen Herran alttarille on kuin Kainin uhri. Kain toi alttarille omien kättensä hedelmiä. Kain uskoi omiin töihinsä. Abel uhrasi karitsan, joka esikuvasi Kristusta. Abelin uhri oli Jumalan tahdon mukainen ja Herra katsoi sen puoleen. Kainin uhrin puoleen Herra ei katsonut, koska sen kautta hän ei saanut sovitusta. Sunnuntain ja sapatin vietolla on suuri ero. Sapatin takana on Jumalan käsky, mutta sunnuntain takana on ihmiskäsky. Ihmiskäskyihin perustuva jumalanpalvelus on turhaa Jeesuksen sanojen mukaan! (Matt. 15:9; Mark. 7:7.)

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kysymys on siis auktoriteetistä eli ketä me tottelemmme Jumalaa vai ihmistä! Kumartaminen ja palvominen näyttää liittyvän tähän myös. Paratiisissa kuuliaisuuden koetinkivi oli hyvän- ja pahantiedon puu. Liittyykö tämä koetinkiviasia meidän aikanamme jollain tavalla sapatin ja sunnuntain viettämiseen?

Paavo Hautala kirjoitti...

Kyllä olet oikeassa, että sapatilla on yhteys kumartamiseen, Jumalan palvelukseen ja palvontaan. Ilmestyskirjassa viitataan luomiseen, kun meitä kehotetaan pelkäämään Jumalaa ja antamaan hänelle kunnia. (Ilm. 14:7.) Sunnuntain pyhittämiseen lepopäivänä ei löydy Raamatusta Jumalan käskyä. Koetus tulee silloin suureksi, kun yhteiskunnallisella lailla pyritään kaikkia pakottamaan sunnuntain pyhittäjiksi. Silloin usko joutuu kovalle koetukselle.