keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Kokemuksia!

Olen koko viikon järjestänyt turvapaikanhakijoille matkoja Taivalkoskelle, Sallaan ja Posiolle. He ovat osallistuneet ADRA Finlandin ja srk:mme järjestämiin "Iloinen mieli" -tapahtumiin. Tänään kyydissäni oli ghanalainen ja somali. Illalla tulin käymään kirppiksellä. Näin kadulla tuttuja turvapaikanhakijoita, joita menin ovelle tervehtimään. He kiirehtivät iloisina kirppikselle toiselta puolen katua. Olivat intoa täynnä! He tekivät pieniä ostoksia ja sanoivat minulle yllättäen suomen kielellä: "Me kaikki rakastamme sinua!" Olin aivan häkeltynyt näistä kauniista sanoista. Rukoilen, että he sanoisivat näin pian myös Herralleni, jota saan palvella näissä lähimmäisissäni!
Lehden toimittaja soitti juuri sopivasti ja kysyi, että voisiko hän tehdä jutun lehteen siitä, mitä olen tällä viikolla tehnyt turvapaikanhakijoiden kanssa. Sovimme asiasta. Huomenna klo 12 hän tulee liikuntahallille. Kiitos Herralle mahtavista kokemuksista!

Avustusmatka Sallaan neljän turvapaikanhakijan kanssa meni hyvin. Kiinalainen nuori mies, joka on ollut Suomessa vasta kaksi kuukautta, osaa suomea jo tosi hyvin. Opetin hänelle ja muille ystäville suomea koko matkan ajan. Eräs sallalainen ystävä toi avustuspaikalle aivan uuden toppapuvun, joka oli juuri passeli eräälle ulkomaalaiselle ystävälle, joka iloitsi saamastaan lahjasta hyvin paljon. Apu meni suoraan perille!

Kajaanin matka meni hyvin. Tänään olin avustuspalvelutyössä Taivalkoskella. Matkassani oli yksi suomalainen ja yksi ukomaalainen turvapaikan hakija. Kaarihallin eteisen seinällä oli maalaus, jossa oli kaikki mukana olleen ulkomaalaisen kotimaan lipun värit. Hän oli siitä iloinen ja ihmetteli kovasti. Sanoin hänelle, että hän on tullut kotiin. Tapahtuma meni hyvin. Illalla olin kansainvälisellä klubilla. Tutustuin jälleen uusiin turvapaikan hakijoihin ja pyysin muutamia tulemaan huomiselle Sallan matkalle.

 Vierailin tänään pakolaiskeskuksessa. Tähän keskukseen on nyt tullut 90 turvapaikanhakijaa. Sain lämpimän vastaanoton. Seitsemän irakilaismiehen kämpässä minulle tarjottiin kakkua. Opetin heille suomea.

Jokainen ihminen on arvokas ja kaipaa turvallisuutta, rauhaa ja rakkautta. Kaikissa ihmisissä voimme nähdä Jumalan luomisteon. Rakkaus voittaa vihan! Viha ei voita rakkautta! Uskon, että Jumala on lähettänyt pakolaiset keskuuteemme, sitä varten, että osoitamme heille Kristuksen rakkautta ja kerromme heille evankeliumin hyvät uutiset. Meidän asenteemme, käytöksemme, sanamme ja tekomme vaikuttavat siihen, meneekö sanomamme perille. Jeesus ei heitä hänen luokseen tulevia ulos! 

Vapaaehtoistyöntekijät, jotka ovat tulleet Karpaloon ja ETRAlle töihin ovat olleet Suomessa jo vuoden. Heitä on siirretty pakolaiskeskuksesta toiseen. He ovat terveitä ja raikkaita nuoria, jotka tekevät ahkerasti ja tunnollisesti töitä. He ovat Jumalan lahja meille. Rakastamme heitä ja he tuntevat sen ja vastaavat rakkauteemme sydämen lämmöllä. Huomenna he ovat luvanneet tulla ADRAn avustustapahtumaan auttamaan ruokakassien pussituksessa.

Tänään minulla oli neljän maan kansalaisia vapaaehtoistyössä. Libyasta, Irakista, Kiinasta ja Venäjältä. Kaikki olivat aivan upeita työntekijöitä, perusteellisia ja tunnollisia. Toivottavasti he saavat luvan jäädä Suomeen asumaan. Venäläinen on asunut Kuusamossa jo 15 vuotta.
Irkilainen sanoi: "Minä haluan, että minulle puhutaan suomea. Haluan oppia suomen kielen. Suomi hyvä maa. Minä rakastan Suomea!

Kiitos, ystävät, kannustuksestanne! Kyllä täälläkin on paljon ennakkoluuloja ja pelkoja pakolaisia kohtaan. Täältä on matkustettu Tornioon "tukkimaan rajaa" ja kirjoitettu negatiivisia juttuja lehteen. Pitää vain omalta osaltaan tehdä parhaansa ja rukoilla koko ajan Jumalalta viisautta tehdä oikein ja osoittaa Kristuksen rakkautta ja välittämistä. Valmistelen puhetta muukalaisiin suhtaumisesta. Ekumeeninen rukoushetki pidetään vastuuviikolla Kuusamon Pyhän Ristin kirkossa 24.10.2015 klo 18, jossa minulla on tilaisuus puhua tästä aiheesta. Kiitän esirukouksista tilaisuuden puolesta, että kaikki menisi hyvin!

 Olin tänään Punaisen Ristin "Tulijan ystävänä ja tukena" -kurssilla. Olen ajatellut aloittaa kielikerhon turvapaikanhakijoille.

Ei kommentteja: