sunnuntai 29. kesäkuuta 2014

Ehtoollinen saa täyttymyksensä Karitsan hääaterialla taivaassa!


   
"Kun hetki koitti, Jeesus asettui aterialle ja apostolit hänen kanssaan. Hän sanoi heille: "Minä olen hartaasti halunnut syödä kanssanne tämän pääsiäisaterian ennen kärsimystäni. Sillä minä sanon teille: enää en syö pääsiäisateriaa, ennen kuin se saa täyttymyksensä Jumalan valtakunnassa."

Pääsiäisateria asetettiin Egyptistä vapautumisen muistoksi. Seurakunta viettää ehtoollista synnistä vapautumisen muistojuhlana. Viimeinen pääsiäisateria oli Jeesukselle ja opetuslapsille hyvin tärkeä kohtaaminen. Jeesus oli hartaasti odottanut tätä hetkeä. Tämä kertoo meille sen, kuinka paljon Jeesus rakasti omiaan maanpäällisen elämänsä aikana sen loppuun asti. Pääsiäisaterian karitsan teurastaminen esikuvasi Jeesuksen uhrikuolemaa ristillä. Risti lopetti eläinuhrit. Leivän ja viinin nauttimisen esikuvat jatkuvat edelleen, ehtoollisella. Ehtoollista vietetään Jeesuksen ja hänen suorittamansa lunastustyön muistoksi Jeesuksen takaisintuloon saakka. Syntivelkamme on maksettu ja meidät on vapautettu synnin orjuudesta. Tarvitsemme tätä pääsiäisen sanomaa matkalla luvattuun maahan. Ehtoollisen esikuvat saavat täyttymyksensä Karitsan hääaterialla taivaassa Jumalan kirkastetussa valtakunnassa. Leivän ja viinin nauttiminen ehtoollisella esikuvaavat Jeesuksen runneltua ruumista ja vuodatettua verta, joiden kautta Kristuksen työ puolestamme tuodaan lähelle meitä. Uskon kautta pääsemme yhteyteen Kristuksen kanssa ja toisten uskovien kanssa. Uskovan on tärkeää osallistua ehtoolliselle. Ilman tätä hengellistä ateriaa emme jaksa kulkea taivaan tietä vahvoina uskossa.

"Se, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä hänessä." (Joh. 6:56.)

Ehtoollinen saa täyttymyksensä Karitsan hääaterialla taivaassa!

Ei kommentteja: