"Melkein kaksituhatta vuotta sitten kuuluivat taivaassa Jumalan valtaistuimelta salaperäiset, merkitykselliset sanat: "Katso, minä tulen." "Uhria ja antia et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit ... Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu - tekemään sinun tahtosi, Jumala." Hepr. 10:5-7. Nämä sanat ilmaisevat sen tarkoituksen täyttymisen, joka oli ollut kätkettynä ikuisista ajoista. Kristus aikoi saapua tänne maailmaan ja tulla lihaksi. Hän sanookin: "Ruumiin sinä minulle valmistit." Jos Hän olisi ilmestynyt siinä kirkkaudessa, joka Hänellä oli Isänsä luona ennen maailman perustamista, emme olisi voineet kestää Hänen läsnäolonsa valoa. Jotta me voisimme katsella sitä tuhoutumatta, Hänen kirkkautensa ilmeneminen oli peitetty. Hänen jumaluutensa verhottiin inhimillisyyteen, näkymätön kirkkaus näkyvään ihmismuotoon.
Tätä suurta tarkoitusta olivat hahmotelleet esikuvat ja vertauskuvat. Palava pensas, jossa Kristus ilmestyi Moosekselle, ilmaisi Jumalan. Jumaluuden vertauskuvaksi valittiin mitätön pensas, jolla ei näyttänyt olevan mitään viehätystä. Jumala kätkeytyi siihen. Ikiarmollinen Jumala verhosi kirkkautensa näin vaatimattomaan muotoon, jotta Mooses voisi katsoa siihen ja elää. Samoin pilvipatsaassa päivällä ja tulipatsaassa yöllä Jumala ilmestyi Israelille ilmaisten tahtonsa ihmisille ja jakaen heille armoaan. Jumalan kirkkaus himmennettiin ja Hänen valtasuuruutensa verhottiin, jotta rajallisen ihmisen heikko näkökyky sietäisi sen katselemisen. Niin Kristuskin otti "meidän alennustilamme ruumiin" (Fil. 3:21), ja tuli "ihmisten kaltaiseksi". Maailman silmissä ei Hänellä ollut muotoa, johon he olisivat mielistyneet, ja kuitenkin hän oli lihaksi tullut Jumala, taivaan ja maan valo. Hänen kirkkautensa peitettiin. Hänen suuruutensa ja ylevyytensä kätkettiin, jotta Hän pääsisi lähelle murheellisia, kiusattuja ihmisiä."
5. Kysymys:
Minkälaisia, Kristusta kuvaavia, vertauskuvia löydät seuraavista elementeistä: maa, vesi, ilma, valo ja tuli?
sunnuntai 5. joulukuuta 2010
lauantai 4. joulukuuta 2010
Kommentoiminen on turvallista ja henkilösuojattua
Tiedoksi kaikille kommentoijille:
Tapasin erään blogini säännöllisen lukijan, joka sanoi haluavansa kommentoida kirjoituksia. Mutta koska hän on arka ja epävarma siitä, että joku saa selville sen, että kuka kommentin on kirjoittanut, sen tähden hän ei rohkene kirjoittaa. Voin sanoa teille, että nimettömänä lähetetyn henkilöllisyyttä en tiedä minä eikä kukaan muukaan. Minun koneelleni eikä muidenkaan koneelle tule minkäänlaisia tietoja kirjoittajista, jos kirjoittaa nimettömänä. Tunnuskirjaimien ja numeroiden kirjoittaminen kommentin lähettämisen yhteydessä varmistaa "bloggerille" ilmeisesti sen, ettei kirjoitus ole ns. roskapostia, joka voisi tuhota tiedostoja. Näin olen asian itse ymmärtänyt. Kysyisin mitä mieltä tietokoneasiantuntijat ovat tästä asiasta?
PS. Kommentoidessasi nimettömänä voit kuitenkin käyttää esimerkiksi nimimerkkiä, nimikirjaimia tai vaikkapa etunimeä. Tämä helpottaisi joulusuklaan arvonnan suorittamista ja palkinnon toimittamista voittajalle.
Tapasin erään blogini säännöllisen lukijan, joka sanoi haluavansa kommentoida kirjoituksia. Mutta koska hän on arka ja epävarma siitä, että joku saa selville sen, että kuka kommentin on kirjoittanut, sen tähden hän ei rohkene kirjoittaa. Voin sanoa teille, että nimettömänä lähetetyn henkilöllisyyttä en tiedä minä eikä kukaan muukaan. Minun koneelleni eikä muidenkaan koneelle tule minkäänlaisia tietoja kirjoittajista, jos kirjoittaa nimettömänä. Tunnuskirjaimien ja numeroiden kirjoittaminen kommentin lähettämisen yhteydessä varmistaa "bloggerille" ilmeisesti sen, ettei kirjoitus ole ns. roskapostia, joka voisi tuhota tiedostoja. Näin olen asian itse ymmärtänyt. Kysyisin mitä mieltä tietokoneasiantuntijat ovat tästä asiasta?
PS. Kommentoidessasi nimettömänä voit kuitenkin käyttää esimerkiksi nimimerkkiä, nimikirjaimia tai vaikkapa etunimeä. Tämä helpottaisi joulusuklaan arvonnan suorittamista ja palkinnon toimittamista voittajalle.
Eila-sisar kohtasi Jeesuksen unessa!
Lähdin tänään Pasi Pajunivan kanssa seitsemältä aamulla Posion kautta Rovaniemelle ja palasin sieltä Kemijärven kautta Kuusamoon kahdeksalta illalla.
Rovaniemellä vietimme klo 10.00 ehtoollisjumalanpalveluksen ja Kemijärvellä tavallisen jumalanpalveluksen klo 15.00.
Matka meni hyvin. Pimeällä lähdimme matkaan ja pimeällä saavuimme kotiin. Tiellä ei ollut tällä kerralla vaaratilanteita eläimien eikä autojen tähden. Maisemat olivat "postikortin" kauniita. Ajoimme joulumaan ohi. Meillä ei ollut aikaa pysähtyä siellä, koska oli kiiruhdettava Kemijärvelle. Valaistu joulumaa oli kuitenkin kaunista katseltavaa ja toi mieleeni lastenlapsemme, Mikaelin ja Jessican. Heille joulumaan näkeminen olisi varmaan mieluinen kokemus. Pian joulumaasta lähetetään hienot kuvat, eri puolille maailmaa.
Kävimme antamassa koti-ehtoollisen, Eila-sisarelle, koska hän ei pystynyt tulemaan Rovaniemellä kirkkoon, sairautensa tähden. Kun kysyin Pasilta, että mikä asia hänelle jäi mieleen seurakuntavierailuilta, hän sanoi välittömästi, että Eila-sisaren luona käynti? Eila-sisar oli hyvin iloinen ja kiitollinen, kun tulimme häntä tervehtimään ja antamaan ehtoollisen. Vierailun lopuksi hän kertoi meille kokemuksensa, joka sai hänen kasvonsa sädehtimään. Kokemus liittyi hänen näkemäänsä uneen. Eila-sisar oli nähnyt erikoisen rohkaisevan unen. Unessa Jeesus oli tullut hänen luokseen ja taputtanut häntä molemmille olkapäille ja sitten Jeesus oli silittänyt hänen päätään ja sanonut, että me tapaamme pian! Jeesuksella oli ollut yllään pitkä valkoinen kaunis puku. Hän hymyili Eila-sisarelle iloisesti, vielä pois lähtiessään, ovellakin. Iloitsimme tästä kokemuksesta yhdessä. Nyt tekin, jotka luette tämän, voitte iloita meidän kanssamme. Jeesus tulee pian ja meillä kaikilla on mahdollisuus tavata hänet rakkaana ystävänä.
Rovaniemellä vietimme klo 10.00 ehtoollisjumalanpalveluksen ja Kemijärvellä tavallisen jumalanpalveluksen klo 15.00.
Matka meni hyvin. Pimeällä lähdimme matkaan ja pimeällä saavuimme kotiin. Tiellä ei ollut tällä kerralla vaaratilanteita eläimien eikä autojen tähden. Maisemat olivat "postikortin" kauniita. Ajoimme joulumaan ohi. Meillä ei ollut aikaa pysähtyä siellä, koska oli kiiruhdettava Kemijärvelle. Valaistu joulumaa oli kuitenkin kaunista katseltavaa ja toi mieleeni lastenlapsemme, Mikaelin ja Jessican. Heille joulumaan näkeminen olisi varmaan mieluinen kokemus. Pian joulumaasta lähetetään hienot kuvat, eri puolille maailmaa.
Kävimme antamassa koti-ehtoollisen, Eila-sisarelle, koska hän ei pystynyt tulemaan Rovaniemellä kirkkoon, sairautensa tähden. Kun kysyin Pasilta, että mikä asia hänelle jäi mieleen seurakuntavierailuilta, hän sanoi välittömästi, että Eila-sisaren luona käynti? Eila-sisar oli hyvin iloinen ja kiitollinen, kun tulimme häntä tervehtimään ja antamaan ehtoollisen. Vierailun lopuksi hän kertoi meille kokemuksensa, joka sai hänen kasvonsa sädehtimään. Kokemus liittyi hänen näkemäänsä uneen. Eila-sisar oli nähnyt erikoisen rohkaisevan unen. Unessa Jeesus oli tullut hänen luokseen ja taputtanut häntä molemmille olkapäille ja sitten Jeesus oli silittänyt hänen päätään ja sanonut, että me tapaamme pian! Jeesuksella oli ollut yllään pitkä valkoinen kaunis puku. Hän hymyili Eila-sisarelle iloisesti, vielä pois lähtiessään, ovellakin. Iloitsimme tästä kokemuksesta yhdessä. Nyt tekin, jotka luette tämän, voitte iloita meidän kanssamme. Jeesus tulee pian ja meillä kaikilla on mahdollisuus tavata hänet rakkaana ystävänä.
4. päivä: Jumalan hallitus ei käytä väkivaltaa
"Maailma oli pimeydessä Jumalasta saamansa väärän käsityksen vuoksi. Jotta nuo synkät varjot voitaisiin poistaa ja saada maailma jälleen Jumalan yhteyteen, oli Saatanan petollinen valta murrettava. Tätä ei voitu tehdä väkivalloin. Väkivallan käyttäminen on vastoin Jumalan hallituksen periaatteita; Hän haluaa vain rakkauden palvelusta, eikä rakkautta voida pakottaa, sitä ei voida herättää väkivallan eikä arvovallan avulla. Vain rakkaus herättää vastarakkautta. Jumalan tunteminen on Hänen rakastamistaan. Hänen luonteensa oli ilmaistava Saatanan luonteen vastakohtana. Tämän saattoi tehdä vain yksi olento koko maailmankaikkeudessa. Vain Hän, joka tunsi Jumalan rakkauden korkeuden ja syvyyden, saattoi tehdä sen tiettäväksi. Vanhurskauden Auringon täytyi nousta maailman pimeään yöhön "parantuminen siipiensä alla". Mal. 4:2.
Lunastussuunnitelma ei ollut mikään perästäpäin tullut ajatus, Aadamin lankeemuksen jälkeen laadittu suunnitelma. Se oli sen salaisuuden ilmaisu, "joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta". Room. 16:25. Se oli niiden periaatteiden paljastamista, jotka ikuisista ajoista ovat olleet Jumalan valtaistuimen perustus. Jumala ja Kristus tiesivät alusta alkaen Saatanan luopumuksen ja ihmisen lankeamisen tuon luopion pettämistaidon tähden. Jumala ei ollut säätänyt synnin olemassaoloa, mutta Hän näki edeltäkäsin sen olemassaolon ja valmistui tämän kauhean tapauksen varalle. Niin suuresti Hän rakasti maailmaa, että lupasi antaa ainoan Poikansa, "ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä". Joh. 3:16.
Lusifer oli sanonut: "Korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan, ... teen itseni Korkeimman vertaiseksi." Jes. 14:13, 14. Mutta Kristus "ei, vaikka Hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi". Fil. 2:6, 7.
Tämä oli vapaaehtoinen uhri. Jeesus olisi voinut jäädä Isänsä rinnalle. Hän olisi voinut säilyttää taivaallisen kirkkautensa ja enkelien kunnioitukset. Mutta Hän antoi mieluummin valtikan takaisin Isän käteen ja astui alas maailmankaikkeuden valtaistuimelta tuodakseen valoa pimeydessä oleville ja elämää hukkuville."
4. Kysymys:
Millä tavalla väkivalta liittyy "jouluun"?
Lunastussuunnitelma ei ollut mikään perästäpäin tullut ajatus, Aadamin lankeemuksen jälkeen laadittu suunnitelma. Se oli sen salaisuuden ilmaisu, "joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta". Room. 16:25. Se oli niiden periaatteiden paljastamista, jotka ikuisista ajoista ovat olleet Jumalan valtaistuimen perustus. Jumala ja Kristus tiesivät alusta alkaen Saatanan luopumuksen ja ihmisen lankeamisen tuon luopion pettämistaidon tähden. Jumala ei ollut säätänyt synnin olemassaoloa, mutta Hän näki edeltäkäsin sen olemassaolon ja valmistui tämän kauhean tapauksen varalle. Niin suuresti Hän rakasti maailmaa, että lupasi antaa ainoan Poikansa, "ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä". Joh. 3:16.
Lusifer oli sanonut: "Korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan, ... teen itseni Korkeimman vertaiseksi." Jes. 14:13, 14. Mutta Kristus "ei, vaikka Hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi". Fil. 2:6, 7.
Tämä oli vapaaehtoinen uhri. Jeesus olisi voinut jäädä Isänsä rinnalle. Hän olisi voinut säilyttää taivaallisen kirkkautensa ja enkelien kunnioitukset. Mutta Hän antoi mieluummin valtikan takaisin Isän käteen ja astui alas maailmankaikkeuden valtaistuimelta tuodakseen valoa pimeydessä oleville ja elämää hukkuville."
4. Kysymys:
Millä tavalla väkivalta liittyy "jouluun"?
perjantai 3. joulukuuta 2010
3. päivä: Maailmankaikkeuden elämän laki
"Mutta me käännymme pois kaikista vähäisemmistä Jumalan edustajista ja katselemme Häntä Jeesuksessa. Katsellessamme Jeesusta näemme, että meidän Jumalamme suurin ilo on - antaa. "En minä itsestäni tee mitään, sanoi Jeesus, "Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta". "Minä en etsi omaa kunniaani", vaan Hänen kunniaansa, joka lähetti minut. Joh. 8:28; 6:57; 8:50; 7:18. Näissä sanoissa esitetään se suuri periaate, joka on koko maailmankaikkeuden elämän laki. Kristus sai kaiken Isältä, mutta Hän otti vastaan antaakseen. Samoin on taivaassakin. Hänen palvellessaan kaikkia luotuja: rakastetun Pojan kautta Isän elämä virtaa kaikille, ja Pojan kautta se palaa ylistyksenä ja iloisena palveluksena, rakkauden virtana kaiken suureen Alkulähteeseen. Ja näin Kristuksen kautta hyväntekemisen kiertokulku tulee täydelliseksi esittäen suuren Antajan luonnetta, elämän lakia.
Tätä lakia vastaan rikottiin itse taivaassa. Synti sai alkunsa itsekkyydestä. Lusifer, suojelevainen kerubi, halusi olla ensimmäinen taivaassa. Hän halusi hallita taivaan olentoja, kääntää heidät pois heidän Luojastaan ja saada heidät osoittamaan kunnioitusta hänelle itselleen. Siksi hän esitti Jumalan väärässä valossa, syyttäen Häntä itsekorotuksen halusta. Hän yritti varustaa rakastavan Luojan omilla huonoilla ominaisuuksillaan. Näin hän petti enkeleitä. Näin hän petti ihmiset. Hän sai heidät epäilemään Jumalan sanaa ja Hänen hyvyyttään. Koska Jumala on vanhurskas ja pelättävä majesteetti, Saatana sai heidät pitämään Häntä ankarana ja anteeksiantamattomana. Näin hän veti ihmiset mukaan kapinaansa Jumalaa vastaan, ja tuskan yö laskeutui maailman ylle."
3. Kysymys:
Mikä on maailmankaikkeuden elämän laki?
Tätä lakia vastaan rikottiin itse taivaassa. Synti sai alkunsa itsekkyydestä. Lusifer, suojelevainen kerubi, halusi olla ensimmäinen taivaassa. Hän halusi hallita taivaan olentoja, kääntää heidät pois heidän Luojastaan ja saada heidät osoittamaan kunnioitusta hänelle itselleen. Siksi hän esitti Jumalan väärässä valossa, syyttäen Häntä itsekorotuksen halusta. Hän yritti varustaa rakastavan Luojan omilla huonoilla ominaisuuksillaan. Näin hän petti enkeleitä. Näin hän petti ihmiset. Hän sai heidät epäilemään Jumalan sanaa ja Hänen hyvyyttään. Koska Jumala on vanhurskas ja pelättävä majesteetti, Saatana sai heidät pitämään Häntä ankarana ja anteeksiantamattomana. Näin hän veti ihmiset mukaan kapinaansa Jumalaa vastaan, ja tuskan yö laskeutui maailman ylle."
3. Kysymys:
Mikä on maailmankaikkeuden elämän laki?
torstai 2. joulukuuta 2010
2. päivä: Luomakunta julistaa Hänen kunniansa kirkkautta
"Alussa Jumala ilmeni kaikissa luomistöissä. Kristus se levitti taivaat ja laski maan perustukset. Hänen kätensä, asetti maailmat avaruuteen ja muodosti kedon kukat. "Sinä ... joka voimallasi vahvistat vuoret." "Hänen on meri, sillä Hän on sen tehnyt." Ps. 65:7; 95:5. Hän täytti maan kauneudella ja ilman laululla. Ja kaikkeen mitä on maassa, ilmassa ja taivaalla. Hän kirjoitti sanoman Isän rakkaudesta.
Vaikka synti onkin turmellut Jumalan täydellisen työn, näkyy siinä vielä Hänen käsialansa. Vielä nytkin koko luomakunta julistaa Hänen kunniansa kirkkautta. Ei mikään muu kuin itsekäs ihmissydän elä itseään varten. Jokainen ilman halki lentävä lintu tai maassa liikkuva eläin palvelee osaltaan jotakin muuta elämää. Jokaisella puun lehdellä ja mitättömällä ruohon korrellakin on tehtävänsä. Jokainen puu, pensas ja lehti tulvii sitä elämän voimaa, jota ilman eivät ihmiset eivätkä eläimet voisi elää; nämä vuorostaan edistävät puun, pensaan ja lehden elämää. Kukkaset levittävät tuoksuaan ja avaavat ihanuutensa siunaukseksi maailmalle. Aurinko säteilee valoaan ilahduttaakseen tuhansia maailmoja. Valtameri, joka itse on kaikkien lähteiden alkulähde, ottaa vastaan virtoja joka maasta, mutta ottaa antaakseen. Sen helmasta nousevat usvat lankeavat sadekuuroina maahan kastellen sen, jotta se kasvaisi ja versoaisi.
Valon enkelin ilona on antaa, antaa rakkautta ja väsymätöntä huolenpitoa langenneille ja epäpyhille sieluille. Taivaalliset olennot koettavat voittaa ihmissydämet; he tuovat tänne pimeään maailmaan valoa taivaan asunnoista; lempeällä ja kärsivällisellä palveluksellaan he vaikuttavat ihmismieleen saadakseen kadotetut Kristuksen kanssa läheisempään yhteyteen, kuin he itse ovat."
2. Kysymys:
Missä UT:n tekstissä tulee esille, että Jeesus Kristus on Luoja?
Vaikka synti onkin turmellut Jumalan täydellisen työn, näkyy siinä vielä Hänen käsialansa. Vielä nytkin koko luomakunta julistaa Hänen kunniansa kirkkautta. Ei mikään muu kuin itsekäs ihmissydän elä itseään varten. Jokainen ilman halki lentävä lintu tai maassa liikkuva eläin palvelee osaltaan jotakin muuta elämää. Jokaisella puun lehdellä ja mitättömällä ruohon korrellakin on tehtävänsä. Jokainen puu, pensas ja lehti tulvii sitä elämän voimaa, jota ilman eivät ihmiset eivätkä eläimet voisi elää; nämä vuorostaan edistävät puun, pensaan ja lehden elämää. Kukkaset levittävät tuoksuaan ja avaavat ihanuutensa siunaukseksi maailmalle. Aurinko säteilee valoaan ilahduttaakseen tuhansia maailmoja. Valtameri, joka itse on kaikkien lähteiden alkulähde, ottaa vastaan virtoja joka maasta, mutta ottaa antaakseen. Sen helmasta nousevat usvat lankeavat sadekuuroina maahan kastellen sen, jotta se kasvaisi ja versoaisi.
Valon enkelin ilona on antaa, antaa rakkautta ja väsymätöntä huolenpitoa langenneille ja epäpyhille sieluille. Taivaalliset olennot koettavat voittaa ihmissydämet; he tuovat tänne pimeään maailmaan valoa taivaan asunnoista; lempeällä ja kärsivällisellä palveluksellaan he vaikuttavat ihmismieleen saadakseen kadotetut Kristuksen kanssa läheisempään yhteyteen, kuin he itse ovat."
2. Kysymys:
Missä UT:n tekstissä tulee esille, että Jeesus Kristus on Luoja?
keskiviikko 1. joulukuuta 2010
1. päivä: Taivaan lähettiläs
"Tälle on annettava nimi Immanuel, ... Jumala meidän kanssamme." "Jumalan kirkkauden tuntemisen valo" nähdään "Jeesuksen Kristuksen kasvoissa." Ikuisista ajoista Herra Jeesus Kristus oli yhtä Isän kanssa, Hän oli "Jumalan kuva", Hänen suuruutensa ja ylevyytensä kuva. "Hänen kirkkautensa säteily". Tämän kirkkauden ilmaisemista varten Hän tuli maailmaan. Hän tuli tämän synnin pimentämän maan päälle ilmaisemaan Jumalan rakkauden valoa, olemaan "Jumala meidän kanssamme". Siksi Hänestä oli ennustettu: "Tälle on annettava nimi Immanuel."
Tulemalla asumaan meidän kanssamme Jeesuksen oli ilmaistava Jumala sekä ihmisille että enkeleille. Hän oli Jumalan Sana, - Jumalan ilmituotu ajatus. Rukoillessaan opetuslastensa puolesta Hän sanoo: "Minä olen tehnyt Sinun nimesi heille tunnetuksi", - "laupias ja armahtavainen, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa", - "että se rakkaus, jolla Sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä". Mutta Hän ei ilmaissut tätä vain maailmassa eläviä lapsiaan varten. Meidän pieni maailmamme on koko maailmankaikkeuden oppikirja. Jumalan ihmeellinen armon suunnitelma, lunastavan rakkauden salaisuus, on aihe, johon "enkelitkin haluavat katsahtaa" ja jota he tulevat tutkimaan kautta loputtomien aikakausien. Sekä lunastetut että lankeamattomat olennot tulevat tekemään Kristuksen rististä tutkimustensa ja laulujensa aiheen. Tullaan näkemään, että Jeesuksen kasvoilta loistava kirkkaus on itsensäuhraavan rakkauden kirkkautta. Golgatalla tulevassa valossa nähdään, että itsensäkieltävän rakkauden laki on elämän laki sekä maassa että taivaassa, että rakkaus, joka "ei etsi omaansa", on lähtöisin Jumalan sydämestä, ja nöyrässä ja sävyisässä Vapahtajassa ilmenee Hänen luonteensa, joka asuu valossa, minne ei kukaan taida tulla."
1. Kysymys:
Millä eri nimillä Jeesusta kutsutaan tai Hänen olemustaan kuvataan Raamatussa?
Tulemalla asumaan meidän kanssamme Jeesuksen oli ilmaistava Jumala sekä ihmisille että enkeleille. Hän oli Jumalan Sana, - Jumalan ilmituotu ajatus. Rukoillessaan opetuslastensa puolesta Hän sanoo: "Minä olen tehnyt Sinun nimesi heille tunnetuksi", - "laupias ja armahtavainen, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa", - "että se rakkaus, jolla Sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä". Mutta Hän ei ilmaissut tätä vain maailmassa eläviä lapsiaan varten. Meidän pieni maailmamme on koko maailmankaikkeuden oppikirja. Jumalan ihmeellinen armon suunnitelma, lunastavan rakkauden salaisuus, on aihe, johon "enkelitkin haluavat katsahtaa" ja jota he tulevat tutkimaan kautta loputtomien aikakausien. Sekä lunastetut että lankeamattomat olennot tulevat tekemään Kristuksen rististä tutkimustensa ja laulujensa aiheen. Tullaan näkemään, että Jeesuksen kasvoilta loistava kirkkaus on itsensäuhraavan rakkauden kirkkautta. Golgatalla tulevassa valossa nähdään, että itsensäkieltävän rakkauden laki on elämän laki sekä maassa että taivaassa, että rakkaus, joka "ei etsi omaansa", on lähtöisin Jumalan sydämestä, ja nöyrässä ja sävyisässä Vapahtajassa ilmenee Hänen luonteensa, joka asuu valossa, minne ei kukaan taida tulla."
1. Kysymys:
Millä eri nimillä Jeesusta kutsutaan tai Hänen olemustaan kuvataan Raamatussa?
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)
