Avasin tänä aamuna Raamatun ja silmiini osui seuraava sana:
"Myös Mooseksen tekemän pronssikäärmeen hän löi palasiksi. Aina niihin päiviin asti israelilaiset olivat polttaneet uhreja tälle käärmeelle, jota kutsuttiin Nehustaniksi." (2. Kun. 18:4.)
Vaskikäärmeen historia alkaa erämaasta. Erämaassa Israelin kansa kävi kärsimättömäksi ja puhui Jumalaa ja Moosesta vastaan: "Minkä tähden te johdatitte meidät pois Egyptistä kuolemaan autiomaassa? Eihän täällä ole leipää eikä vettä, ja me olemme kyllästyneet tähän kelvottomaan ruokaan". (4. Moos. 21:5.)
Jumalan antama ruoka, manna, oli alkanut maistua kansan suussa kelvottomalta, vaikka se oli taivaan leipää, joka piti ruumiin terveenä. Kaipaus Egyptin lihapadoista oli niin suuri, että he olisivat halunneet palata takaisin orjuuteen, mieluummin kuin kärsiä autiomaassa.
"Silloin Herra lähetti kansan sekaan myrkkykäärmeitä, jotka purivat kansaa, ja suuri joukko israelilaisia kuoli. Israelilaiset tulivat Mooseksen luo ja sanoivat: "Me teimme syntiä, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän poistaisi käärmeet meidän kimpustamme." Mooses rukoili kansan puolesta, ja Herra sanoi Moosekselle: "Tee myrkkykäärme ja pane se tangon päähän. Kuka tahansa pureman saanut, joka katsoo siihen, jää eloon." Mooses teki vaskisen käärmeen ja pani sen tangon päähän. Kun käärmeet purivat jotakuta ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, hän jäi eloon." (4. Moos. 21:6-9.)
Jeesus viittaa tähän kokemukseen, kun hän kertoo Nikodeemokselle ristin tiestä ja pelastumisesta.
"Ja niin kuin Mooses korotti käärmeen autiomaassa, niin on Ihmisen Poika korotettava, että jokaisella, joka uskoo häneen, olisi iankaikkinen elämä." (Joh. 3:14,15.)
Käärmeen korottaminen tangon päähän esikuvasi Jeesuksen korottamista ristille. Korotettuun käärmeeseen katsominen esikuvasi korotettuun Kristukseen katsomista. Samalla tavalla, kuin katsominen poisti käärmeen myrkyn kuolettavan ja polttavan vaikutuksen, poistaa Kristukseen katsominen synnin myrkyn kuolettavan ja polttavan vaikutuksen ja ihminen jää eloon. Molemmissa tapauksissa uskomisella oli ja on tärkeä rooli.
" ... jokaisella, joka uskoo häneen, olisi iankaikkinen elämä."
Kun vaskikäärmeestä tuli israelilaisille palvonnan kohde, siitä tuli epäjumala. Hävittämällä vaskikäärmeen, Hiskia halusi hävittää Israelista epäjumalanpalveluksen.
Nehustan tarkoittaa pronssia, josta tuo käärme oli tehty. Pronssi eli vaski ei ole luonnossa esiintyvä metalli, vaan se on ihmisten valmistama metalliseos. Kuparin ja tinan seosta sanotaan pronssiksi. Se on kolmannella sijalla kullan ja hopean jälkeen, kun urheilukilpailuissa jaetaan palkintoja.
Pronssi liittyy tässä yhteydessä sekoitukseen. Lopun aikana sekoitus liittyy Babylonin tavoitteeseen yhdistää oikea ja väärä jumalanpalvelus yhdeksi. Tämä on ihmisteko, joka pyrkii tuomaan aidon tilalle väärennöksen. Tällainen jumalanpalvelus saattaa näyttää kauniilta ja oikealta, mutta se ei kestä Jumalan edessä. Totuuden ja valheen välinen liitto sortuu ennen pitkää ja vie harhaan monet. Uskontojen sekoitus on synkretismiä, joka hajoaa kuin akanat puimatantereella. Danielin kirjan toisessa luvussa esitetyn kuvapatsaan rautaiset ja saven sekaiset jalkaterät eivät pidä kuvapatsasta pystyssä, kun sodan tuulet pääsevät irti. Elämme aikaa, jolloin tuo sortuminen on lähellä. Jumalan valtakunta, joka on tullut lähelle, on ikuinen ja sinne pääsevät uudestisyntyneet, Jeesukseen uskovat, häntä seuraavat ja palvovat Herran omat!
Herra kutsuu meitä voittajien joukkoon, jotka ovat saaneet puhdasta uskon kultaa!
keskiviikko 13. toukokuuta 2015
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Hyvä, vakava ja ajankohtainen kirjoitus!
Niin, aikamme on vakava, ja koettelee uskoamme ja uskollisuuttamme!
Lähetä kommentti