sunnuntai 12. lokakuuta 2014

Pastori Simo Vehkavuoren haastattelu

1. Olit Kuusamossa ensimmäisen kerran kokousmatkalla 9.-12.10.2014. Kokoukset on nyt pidetty. Minkälainen kokemus Kuusamon vierailu oli?

Simo: Tulin tänne suurin odotuksin. Enkä ole pettynyt. Tulin Lohjalta Helsingin kautta junalla Ouluun ja Oulusta linja-autolla Kuusamoon. Jo matkalla Oulusta Kuusamoon sain todistaa uskosta kahdelle neitoselle sekä kahdelle kuljettajalle. Sain kertoa elämäni kokemuksia, joista he olivat kiinnostuneita. Oli todella innostavaa puhua täällä ja kaikissa tilaisuuksissa oli kuulijoita.

2. Mikä aihe sinua itseäsi kiinnosti eniten?

Simo: Kaikki aiheet olivat tärkeitä ja kiinnostavia, mutta erityisesti avajaisillan puhe: "Tähtitaivaan sanoma" ja sapatin saarna kristillisestä kasvusta olivat mielestäni puhuttelevia ja ajankohtaisia.

3. Mainitsit, että vierailit ensimmäistä kertaa Kuusamossa. Miltä Kuusamo näytti?

Simo: Olin yllättynyt, että Kuusamon keskusta oli niinkin suuri ja kaupat olivat jopa suurempia kuin etelässä. Kävin myös Käylässä kaksi kertaa. Sain tilaisuuden todistaa Käylän Rajaseutukirkossa ja puhua Käylän koululla. Retki Käylän luontoon oli mielenkiintoinen ja se jäi mieleen. Lapin luonto lumosi minut.

4. Tapasitko Kuusamossa ketään tuttuja?

Simo: Kyllä tapasin. Päätöstilaisuudessa oli kuulijana eräs terveydenhoitaja, joka oli edesmenneen vaimoni, Ritvan, opiskelukaveri, sairaanhoitajakoulussa, Oulussa. Minäkin sain tutustua häneen silloin nuorena, kun suoritin siviilipalvelusta Oulun lääninsairaalassa. Lisäksi olin yllättynyt, kun sain puhelun eräältä toiselta terveydenhoitajalta, joka oli samalla kurssilla.

5. Saitko uusia tuttavuuksia?

Simo: Kyllä sain. Erityisesti mieleeni jäi Seppo Ervasti, jonka tapasin Käylän kirkossa. Tämä oli mieleenpainuva tuttavuus. Sain kuulla häneltä mm. katsauksen Kuusamon historiasta.

6. Kuinka kauan olet ollut Adventtikirkon palveluksessa?

Simo: 30 vuotta, mutta pastorina olen ollut 41 vuotta.

7. Minkälaisia työtehtäviä sinulla on ollut kirkon palveluksessa?

Simo: Aloitin alussa kirjallisuustyön sihteerinä ja siinä ohessa hoidin pohjolan seurakuntia. Minut vihittiin Oulussa pohjolan seurakuntien vanhimmaksi. Seurakunnat olivat: Kempele, Oulu, Kemi, Tornio, Rovaniemi ja Kemijärvi. Lapissa suoritin ensimmäisen kasteen ja ensimmäisen hautauksen. Minut vihittiin Adventtikirkon pastoriksi Helsingissä kesäkuussa vuonna 1973. Olen työskennellyt pastorina ja evankelisessa työssä noin kymmenellä paikkakunnalla ympäri Suomea.

8. Millä tavalla sinä olet tullut uskoon?

Simo: Uskon ratkaisuni tein Ruotsissa Taalainmaalla setäni Aulis ja Kyllikki Ståhlbergin kodissa, syyskuussa vuonna 1953. Olin silloin maatalousharjoittelijana Ruotsissa. Adventtiseurakuntaan liityin 8.8.1954 Jyväskylässä pastori Sulo Halmisen kastamana.

9. Liittyikö sinun uskoon tuloosi jotakin erikoista?

Simo: Toukokuussa 1954 olin menossa suorittamaan tavanomaista iltalypsyä. Tuona iltana tuli tilallemme tarkastuskarjakko, jonka kanssa olimme tuttuja jo entuudestaan. Hän kysyi yllättäen minulta sanoen: "Pikkulinnut ovat visertäneet, että onko sinusta tullut uskovainen siellä Ruotsissa, Taalainmaalla? Eikö olisi parempi, että menisit tämän kylän nuorten kanssa elokuviin ja tansseihin?" Hän ei millään pahalla mielellä sanonut sitä, vaan monilla on sellainen käsitys, että kun tullaan uskoon, niin elämä käy synkäksi. Juuri kun se on päinvastoin: "Ilo Herrassa on teidän väkevyytenne". Kun olin juuri kiinnittämässä lypsykonetta navetan suurimpaan lehmään, niin vastasin hänelle, että kuule hyvä rakas ystävä, minä voin tänä iltana todistaa sinulle, että siellä Taalainmaalla, Ruotsissa, olen kohdannut Kristuksen henkilökohtaisesti syntejä anteeksiantavana Vapahtajana ja häntä tahdon ehdoitta ja tinkimättä seurata. Tuskin sain sanottua tämän loppuun, kun kirkas pyöreä pallosalama räjähti minun ja lehmän välillä. Seurauksena, että lehmä kuoli välittömästi ja sähkövirta meni myös minun ruumiini lävitse, koska olin kosketuksissa lehmän utareisiin. Tämä räjähdys oli niin voimakas, koska oli tiilinavetta, että sen ääni kantautui kauas mäen taakse naapuriin, jossa ihmeteltiin, että mikä pamaus Vehkavuorella on tapahtunut. Räjähdyksen johdosta kaikki eläimet tulivat pöydistä pois ja menivät polvilleen lattialle. Hetken vallitsi syvä hiljaisuus, jonka rikkoi eläinten päästämä valtava korahdus. Katsoin assistenttia ja pelästyin, mitä hänelle on tapahtunut. Häneltä oli pudonnut puntari ja kannu lantakouruun. Hän oli jähmettynyt paikoilleen ja hänen kasvonsa olivat vitivalkoiset. Ensimmäiset sanat, jotka hän kykeni sanomaan pitkän hiljaisuuden jälkeen, olivat: "Voitko, Simo, antaa minulle anteeksi minun ajattelemattomat sanani? Kyllä me olemme kuin tomua ja tuhkaa, kun luonnonvoimat järkkyvät. Pysy sillä tiellä! Miten minä voisin päästä sille samalle tielle?" Tuona iltana päätin seurata Herraa ja sanoin Jeesukselle: "Ota minun epätäydellinen elämäni kokonaan omaksesi! Sinua minä haluan seurata!"

torstai 9. lokakuuta 2014

"Arjen ja Raamatun innoittama"

Koillissanomien toimittaja, Suvi Peltola, lähetti sähköpostiini taannoin muutamia kysymyksiä, koskien blokkaamistani. Eilisessä lehdessä (keskiviikko 8.10.2014) sivulla 7 oli vastaukseni noihin kysymyksiin. Kirjoituksen otsikkona on: "Arjen ja Raamatun innoittama". Tekstin yhteydessä oleva kuva on Suvi Peltolan ottama. Valokuva on otettu kirkkomme alakerran Rukouspuutarhassa. Rukouspuutarha on kaikille avoin. Se on vapaasti käytettävissä. Kirkkojen pitäisi olla paikkoja, joissa kaikki kansat saavat rukoilla. Rukouspuutarhassa saa käydä hiljentymässä aina silloin, kun Karpalo on avoinna ja tila on vapaana. Eteisessä on punainen kalenteri, josta voi katsoa onko kukaan varannut tilaa sillä hetkellä, kun haluaisit mennä sinne hiljentymään.

maanantai 6. lokakuuta 2014

Seitsemäs vuokralainen Kuukkelintie 1:ssä

Saimme Kuukkelintie 1:een uuden vuokralaisen. Vuokrasopimus tehtiin perjantaina 12.9.2014 klo 12.30. Talon kuntotarkastus tehtiin tiistaina 30.9.2014 klo 16.00 ja samalla luovutimme avaimet. Tänään 6.10.2014 taloon tuli elämää. Vuokralainen on nyt seitsemäs.

sunnuntai 5. lokakuuta 2014

10 centin ihme!


 
Kirppiksen kassasta puuttui tänään 10 centtiä. Mietin, mistä saisin tuon rahan, että kassa täsmäisi? Ajattelin, että olisikohan kirppiksen vaatteiden taskussa tuo puuttuva raha. Rukoilin, että löytäisin 10 centtiä jostakin taskusta. Kokeilin rekin puseroiden ja takkien taskut, mutta kaikki taskut olivat tyhjiä. Jatkoin etsimistä. Sitten tulin miesten takkien kohdalle. Sujautin käteni erään takin taskuun. Tasku oli täynnä paperia, kuitteja ym. Ajattelin, että tämän takin taskussa on varmaan 10 centtiä. Kuinka ollakaan toisessa taskussa oli raha. Se oli 10 centtiä. Voi miten ihmeellistä! Miten tämä voi olla mahdollista, ajattelin? Laitoin lantin kassaan, joka täsmäsi nyt tarkalleen. Takissa oli 10 €:n hintalappu. Kokeilin takkia päälleni. Se oli juuri sopiva. Lähdin hakemaan kotoani rahapussin, kävelemällä. Kävin automaatilla ja nostin rahan. Ostin tuon takin ja maksoin siitä tuon 10 €. Aina, kun tästä lähtien panen tuon takin päälleni, niin muistan, että sen taskussa oli puuttuva 10 centtiä. Jospa näin saisi olla jatkossakin! Askeleita tuli mittariin 19.903.

perjantai 3. lokakuuta 2014

Eläkkeellä oleva adventtiseurakunnan pastori Simo Vehkavuori, Lohjalta, vierailee Kuusamossa


         

Eläkkeellä oleva adventtiseurakunnan pastori Simo Vehkavuori, Lohjalta, vierailee Kuusamossa 9.-12.10.2014

Tilaisuuksien ajat, aiheet ja kokoontumispaikat:
Torstai 9.10. klo 17.00 Vieraana Käylän kirkossa kristittyjen yhteisessä tilaisuudessa.
Perjantai 10.10. klo 18.00 "Tähtitaivaan sanoma"! Kuusamon Adventtikirkko, Kitkantie 37.
Sapatti 11.10. klo 10.00 Jumalanpalvelus: "Kristillinen kasvu"! Kuusamon Adventtikirkko, Kitkantie 37.
Lauantai 11.10. klo 15.00 "Ihminen luomisen ja ristintapahtumien valossa"! Käylän koulu, Rinneahontie 3.
Sunnuntai 12.10. klo 18.00 "Pelosta vapautuminen"! Kuusamon Adventtikirkko, Kitkantie 37.

Tilaisuuksiin ovat kaikki lämpimästi tervetulleita!

keskiviikko 1. lokakuuta 2014

Kristittyjen yhteistä toimintaa Kuusamossa 2014!

Minut kutsuttiin Kuusamon Tropiikkiin 30.9.2014 pitämään miesten saunapiiriläisille esitelmä Adventtikirkosta. Jasmiini VIP-saunaan tuli kymmenen miehen ryhmä. Illan ohjelma alkoi virrellä, Raamatun tekstillä ja rukouksella. Pidin ryhmälle PowerPoint -esityksen Suomen - ja kansainvälisen Adventtikirkon toiminnasta ja opetustemme erityispiirteistä. Asia tuntui kiinnostavan kaikkia erittäin paljon. Olin piirissä ensimmäisen kerran ja osallistuminen tällaiseen toimintaan oli positiivinen kokemus. Pyöreän saunan keskellä oli kuuma kiuas ja miehet istuivat löylyssä ympyrän muotoisessa piirissä. Vastailin minulle esittetyihin kysymyksiin. Ilta päättyi tarjoiluun, iltavirteen ja Herran rukoukseen ja - siunaukseen. Piiri kokoontuu kerran kuukaudessa kuukauden viimeisenä tiistaina klo 18.30 ja sinne on kaikilla miehillä vapaa pääsy.

Seuraava kristittyjen yhteinen ilta on ensi torstaina 9.10.2014 ko 17 Käylän kirkossa pidettävä Rukousvaellus -tilaisuus. Ensin on hartaushetki ja sen jälkeen kierrämme ulkoilulenkin ja tulemme takaisin Rajaseutukirkkoon, jossa nautimme iltapalan ja pidämme loppuhartauden. Minun tehtäväni on pitää alkuhartaus klo 17. Kaikki ovat lämpimästi tervetulleita!

4.-8.12.2014 pidetään Raamatunlukumaraton Kuusamon Adenttikirkossa. Tähän tapahtumaan kutsutaan Raamatunlukija pareja, jotka lukevat Ramattua puolen tunnin jaksoissa. Toinen pareista rukoilee Rukouspuutarhassa sillä välin, kun toinen lukee Raamattua ja sitten osat vaihtuvat. Ajanvaraukset ja tarkemmat ohjeet kampanjasta tulevat lehteen ja nettiin. Tapahtumaan kutsutaan lapsia, nuoria, keski-ikäisiä ja ikääntyneitä, kaikkia, jotka osaavat lukea ääneen. Mukaan voi tulla Kuusamossa tuona ajankohtana matkalla olevia, myös ulkomaalaisia ja maahanmuuttajia. He voivat tuoda tullessaan omalla äidinkielellään kirjoitetun Raamatun ja lukea osuutensa siitä. Paikalle varataan englanninkielinen Raamattu, jota voi käyttää. Lukeminen suoritetaan tauotta, yötä päivää, kunnes Raamattu on luettu läpi, alusta loppuun saakka. Kampanjaan tarvitaan runsaasti väkeä, erityisesti yötuntien ajaksi. Päätäthän olla mukana! Kampanjaan varataan aikaa 100 tuntia, joka pitäisi riittää. Paikan päälle voi tulla kuuntelemaan Raamatun lukua kampanjan aikana minä hetkenä hyvänsä, yöllä tai päivällä! Lukeminen tuntuu mukavammalta, kun on kuulijoita!