sunnuntai 1. heinäkuuta 2012

Ari Hyypän haastattelu



Minulla on tänään vieraana eräs seurakuntamme jäsen. Päätin haastatella häntä.

Kuka sinä olet?
Olen iloinen matkaaja Ari Hyyppä pohjanmaan lakeuksilta.

Mistä olet saanut ajatuksen käyttää tällaista nimeä itsestäsi?
Iloitsen Kristuksesta sekä kolmen enkelin sanomasta, koska ne tuovat elämääni toivoa, lohdutusta, iloa. Minulla oli aikoinaan asuntovaunu, nimeltään, Matkaaja. Olen toiminut yli 20 vuotta kuljetusalalla. Olen myös caravaanari. Olen liikkunut pyörien päällä melkein koko ikäni.

Paavo muistelee! Eräällä matkalla Etelä-Suomeen, kädessäni oli Suomen kartta. Katselin karttaa ja luin eri paikkakuntien nimiä sekä tiedustelin Arilta, että oliko hän käynyt noilla paikkakunnilla? En löytänyt yhtään paikkakuntaa, jossa Ari ei olisi käynyt, koska hän on liikkunut joka puolella Suomea.

Mitä kuljetusala on sinulle merkinnyt?
Työtä, iloa ja kiehtovia kokemuksia. Olen saanut mahdollisuuden tavata monelaisia ihmisiä. Samalla olen voinut kylvää Jumalan siemeniä ihmisten sydämiin. Lähetystyö on lähellä sydäntäni. Liikkuminen on mahdollistanut lähetystyön laajalla alueella.

Kertoisitko jonkun kokemuksen lähetymatkoiltasi?
Merkittävä kokemus oli Helsingissä n. 6-7 vuotta sitten. Ajaessani illalla n. klo 18.00 aikoihin, Viikissä, punaisiin liikennevaloihin. Viereiselle kaistalle ilmestyi avoauto, jossa kuljettajan vierellä istui pieni poika. Ajatukseeni tuli voimakkaasti, että jospa voisin kylvää heidän sydämeensä jonkun pelastuksen sanan. Otin rekkani yläkaapista pienen kirjasen ja avasin ikkunan ja pudotin kirjasen avoautossa istuvalle hymyilevälle pojalle. Poika loi iloisen katseen takaisin minulle. Samassa syttyi vihreä valo ja jatkoimme matkaa. Poika ja hänen isänsä ihmettelivät varmaan, että mistä kirja ilmestyi heille yllättäen? Kirja tuli kuin taivaasta ja sen nimi oli tilanteeseen erittäin osuva: "Ketkä pääsevät taivaaseen?" Toivottavasti tämä kokemus antoi heille sysäyksen hengellisille asioille.

Minkälaisia kuormia olet kuljettanut?
Lähinnä rahti sekä merikontti liikenteessä ja myös irtoperä ajossa on kulkeutunut massa, paperi sekä elintarvikkeita. Teollisuudelle raaka-aineita, puutavaraa, soraa, maa-ainesta ja turvetta. Tässä muutamia mainitakseni.

Oletko ajanut ulkomaan keikkoja?
Nuoruudesssani ajoin kalaa Norjasta Kalajoelle sekä Vaasaan. Venäjältä olen ajanut puutavaraa Imatralle, Joutsenoon, Lappeenrantaan ja Kiteelle.

Miten olet järjestänyt yöpymiset pitkillä matkoilla?
Olen asunut rekassa monet vuodet, koska kuljetusalan luonne on sitä edellyttänyt. Tämä ei ole ollut minulle ongelma, koska minulla ei ole ollut suuria vaatimuksia asumisen suhteen. Olen nauttinut rekassa asumisesta, koska olen sisustanut hytit mieleisekseni.

Oletko kokenut varjelusta matkoillasi?
Kyllä, hyvin voimakkaasti. Aloitan päivät hiljentymällä sanan ja rukouksen kautta. Samalla on saanut pyytää Jumalan johdatusta matkoille. Herra on varjellut tähän asti.

Mitä tällä hetkellä teet?
Minulle avautui kuin sattumalta kirppistyö Kuusamossa. Olen nyt touhunnut kirppiksellä sekä samalla saanut mahdollisuuden toteuttaa kylvötyötäni. Olen juuri lähtenyt Sympatia-keräykseen. Tämä työ auttaa vähempiosaisia, joita maailmassa on paljon.

8 kommenttia:

Jeesuksen tunteminen kirjoitti...

Kiitos paavo haastattelustasi. Eräs hyvin merkittävä keikka jäi kertomatta. Se oli kun asuin Sievissä noin 90 luvun alussa. Pyysit voisinko tuoda sinun Isäsi veneen Kuusamoon Noormarkusta ? Olin valmis tuomaanveneen jossa on varmasti tunne arvoa. Koska sain samalla tutustua sinun Isääsi. Kun Tulin Rekalla Raumalta kohti kotipitäjääni Sieviä kohden Kiskaasin veneen kyytiini ja toin sen ensin Sieliin ja sitten siirsin sen, henkilöauton peräkärrylle ja, juhannukseksi kohti Kuusamoa. Oli hieno lämmin keski kesä Sain soudella Paavon Isän veneellä Terhonkanssa sekä Paavon kanssa. Kun kotimatkan aika koitti. Paavo hyvästeli minut rukouksella. Hän jätti mieleeni hyvin merkittävät sanat. Muista että ihminen on muuttanut lepopäivän Jumalan asettaman Sapatin värrälle päivälle . Oikea Sapatti on Perjantai illasta lauvantai iltaan. Että paavi on muuttanut lepopäivän väärälle päivä järjestykselle. Dan 7:25 Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain . Tämä todistus jäi soimaan minun ajatuksiini matka musiikiksi. Kunnes Tultuani uskoon Ymmärsin totellisuudessa mistä tässä on kysymys. Ketä me todella kumarramme ? Ihmistä vaiko Luojaamme? Virvoittakoon jokaista Ilm.1:3 Autus se, joka tämän toisille lukee, autuaat ne, jotka kuulevat nämä ennussanat ja ottavat varteen sen, mitä tähän kirjaan on kirjoitettu, sillä hetki on lähellä.

Paavo Hautala kirjoitti...

Kiitos, Ari, kun kerroit tuon veneen tuomisen Kuusamoon. Tämä kokemus sopi kerrottavaksi hyvin juuri tänään, isäni poismenon muistopäivänä. Vene on edelleen Terhon käytössä Pöyliöjärvellä. Pöyliöjärven rantamaisemissa on myös Ranen hauta.

Jeesuksen tunteminen kirjoitti...

Minulle jäi hyvin kaunis muisto Isästäsi! Hänen iloisuus loisti hänen olemuksesta. Hänen sydän iloitsi kun sai luovuttaa hengellisesti kallisarvoisen veneensä rakkaalle pojalleen sekä pojanpojalleen! Hän iloitsi myös sinun ja minun merkittävästä sydän ystävyydesä. Kiitos että saan muistaa rukouksin hänen rakkaitaan lapsiaan. " Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon,että antoi ainoan poikansa, jottei yksikään,joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän." ( Joh.3:16 ) Sinä olet se yksi,sillä hän ei halua sinun joutuvan kadotukseen. Myös minä olen se yksi. Kiitos Jeesus.

Paavo Hautala kirjoitti...

Veneessä siirtyi paljon tunteita, koska kalastaminen oli isäni lempiharrastus. Käydessämme Pomarkussa, Terho kävi usein ukin kanssa kalassa ja nämä hetket olivat tärkeitä sekä isälleni että Terholle. Isäni näki, että Terho on kiinnostunut kalastamisesta. Torniossa ukkia kiinnosti Kukkolankoski ja tietenkin teimme sinne retken. Terho oli silloin jo isompi poika, joten hän varmaan muistaa tämän retken oikein hyvin. Jeesus kutsui opetuslapsikseen kalastajia ja sanoi tekevänsä heistä ihmisten kalastajia. Kalastaminen vaatii taitoa ja erityisesti kärsivällisyyttä. Jeesus löysi hyviä kuvauksia opetuksiinsa kalastamisesta.

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos, Ari, koskettavasta tarinastasi Paavon haastattelussa. Muistui mieleeni, kun uudenvuodenaattona olin vierailulla Hautaloiden kodissa ja jouduin itsekin Paavon "tentattavaksi".
Hienoa, että jaksat kirppistyön ohessa tehdä arvokasta Sympatia-työtä. Paavo sai sinusta hyvän kaverin myös sillä saralla. Muistaakseni viime vuonna taisi koko Sympatiatyö Kuusamossa olla Paavon harteilla.
Siunattuja ja mielenkiintoisia hetkiä teille molemmille Herran vainioilla.
Viime sapattina Viljaset olivat Varkaudessa kirkossa ja Vuokko oli pakannut pahvilaatikollisen kirppistavaraa Kuusamoon. Se on vielä autoni peräkontissa. Raija

Paavo Hautala kirjoitti...

Kiitos, Raija, aktiivisesta työstäsi kirppiksemme hyväksi. Sano Viljasille kiitosterveiset kirppistavaroista. Milloin pääset tulemaan Kuusamoon?

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos, en tiedä vielä milloin on minun aika tulla sinne. Odotan Taivaan Isän vastausta siihen asiaan. Minulla on täällä erinäisiä asioita hoidettavana, silmälääkärikin on heinäkuun lopulla.
Mielelläni tulen ja jos ne kangaspuut saatte sinne, niin Riitta tulee mattoja kutomaan.
Olen hyvin iloinen, kun Ari uurastaa kirppiksellä. Raija

Paavo Hautala kirjoitti...

Pitää mennä vain päivä kerrallaan ja antaa Herran johtaa asioiden kulkua. Kangaspuiden kuljetuksessa on edelleen ongelmia. Matka on pitkä, eikä ole löytynyt keinoa, miten ne saisi Kuusamoon.