lauantai 9. helmikuuta 2013

Jeesus on pelastuksen asiantuntija!

Sekä Raamatun alussa että sen lopussa Jumala julistaa langenneille ihmisille armon, toivon ja pelastuksen sanomaa tuomion sanoman viitekyhyksessä. Ensin armo, sitten tuomio. Synnin alkuunpanija, Saatana, saa kuulla tuomion, jossa ei ole toivoa pelastuksesta. Petetylle ihmiselle annetaan pelastuksen toivo Kristuksessa.
Ihmisen lankeemusta edelsi sarja paholaisen esittämiä kysymyksiä, joiden tarkoituksena oli saada ihminen keskusteluyhteyteen hänen kanssaan ja nielaisemaan laittomuuden koukun. Paholaisen kanssa ei kannata jäädä neuvottelemaan ja keskustelemaan, vaikka hän esittäisikin kauniita, Raamatusta lainaamiaan, ajatuksia. Valheen ja totuuden sekoitus on kavala eksytys. Tätä taktiikkaa vihollinen käyttää menestyksellisesti loppuun saakka, estääkseen meiltä pääsyn taivaaseen ja uuteen maahan. Syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala lähestyy ihmistä, myös kysymysten kanssa. Jumalan kysymysten tarkoituksena on auttaa ihmistä näkemään synnin, vanhurkauden ja tuomion, pelastuksen viitekehyksessä. Paholaisen tarkoitus on aina tuhota ihminen, Jumalan tarkoitus on aina pelastaa meidät. Jeesus on pelastuksen asiantuntija, koska Hän itse on pelastuksemme.
Synnin ongelmaa ei pystytä ratkaisemaan säännöillä, koska ongelman syynä on turmeltunut sydän. "Tarvitsemme uusia sydämiä, emme uusia lakeja." (RS/1/13 s. 43.)

"Minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan sisimpäänne. Minä otan kivisydämen pois teidän sisältänne ja annan teille lihasydämen. Minä annan Henkeni teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun lakieni mukaan, noudatatte minun säädöksiäni ja toimitte niiden mukaan." Hes. 36:26,27.) 

Ei kommentteja: