Kain ja Abel olivat ensimmäiset vanhan - ja uuden liiton edustajat. Alkujen päivistä tähän päivään asti ihmiset ovat eläneet joko vanhassa - tai uudessa liitossa, riipumatta siitä missä ajassa he ovat eläneet. Vanha liitto edustaa niitä ihmisiä, jotka pyrkivät saamaan vanhurskauden omilla teoillaan. Uudessa liitossa elävä uskoo ja luottaa Jumalan vanhurskauteen.
"Niiden krstittyjen mielestä, jotka kiistävät Vanhan testamentin arvovallan, lain antaminen Siinailla ei sovi yhteen evankeliumin kanssa. Heidän mukaansa Siinailla annettu liitto edustaa aikakautta, dispensaatiota, jolloin ihmiset pelastuivat noudattamalla lakia. Koska lain vaatimuksia ei pystytty täyttämään, Jumala teki heidän mukaansa uuden liiton, Jeesuksen ansioihin perustuvan armoliiton.
Tämä käsitys on yleinen, mutta väärä. Pelastus ei ole koskaan perustunut lain noudattamiseen; raamatullinen juutalaisuus on alusta asti ollut armon uskonto. Paavalin Galatiassa kohtaama legalismi oli paitsi kristinuskon myös Vanhan testamentin uskonnon vääristymä. Kahdessa liitossa ei ole kyse ajasta, vaan ne heijastavat ihmisten asenteita. Ne edustavat kahta erilaista tapaa pyrkiä Jumalan yhteyteen, tapaa, jotka juontavat juurensa Kainiin ja Abeliin. Vanha liitto edustaa niitä, jotka Kainin tavoin yrittävät miellyttää Jumalaa teoillaan, kun taas uusi liitto edustaa niiden kokemusta, jotka Abelin tavoin luottavat siihen, että Jumala armossaan tekee kaiken minkä lupaa." (RS. 4/11 s. 69.)
Huomisen raamatuntutkistelun aiheena on: "Kaksi liittoa". Tutkimme Raamatusta liiton perusasioita, liittoa Abrahamin kanssa, Abram, Sarai ja Hagar, Hagar ja Siinainvuori, Ismael ja Iisak tänään. Aiheet ovat tärkeitä ja ajankohtaisia. Nämä aiheet ovat esillä erityisesti Galattalaiskirjeessä. Tervetuloa tutkimaan Raamattua kanssamme huomenna klo 11.00 Kuusamon Adventtikirkkoon Kitkantie 37.
"Kertomukset Hagarista, Ismaelista ja israelilaisista Siinailla osoittavat, miten mieletöntä on turvautua omiin yrityksiimme saada aikaan sellaista, mitä Jumala on luvannut tehdä. Tällaisia itsevanhurskaita ja omahyväisiä pyrkimyksiä kutsutaan vanhaksi liitoksi. Uusi liitto on ikuinen armoliitto, joka tehtiin Aadamin ja Eevan kanssa syntiinlankeemuksen jälkeen, uudistettiin Abrahamin aikana ja lopulta täyttyi Kristuksessa." (RS. 4/11 s. 75.)
Armoliiton perustuksena ovat Kristuksen ansiot ja Jumalan armo. Jumalan tottelemisella ei tarkoiteta teoilla vanhurskautumista. Siinä on kyse kiitollisuuden osoittamisesta niistä siunauksista, jotka saamme Kristuksessa.
perjantai 2. joulukuuta 2011
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti