maanantai 15. maaliskuuta 2010

Avoimuus tukee hengellistä kasvuamme

Osaansa tyytyvän rukous
"Herra, sydämeni ei ole korskea eivätkä silmäni ylpeät. Minä en ole tavoitellut suuria, en pyrkinyt liian korkealle. Ei, olen löytänyt rauhan, mieleni on tyyni. Niin kuin kylläinen lapsi lepää äitinsä sylissä, niin on minun mieleni levollinen. Israel, pane toivosi Herraan nyt ja aina!" (Ps. 131 URK.)

Nöyrä tyytyminen Jumalan tahtoon
"Herra, minun sydämeni ei ole ylpeä, eivät minun silmäni ole korskeat, enkä minä tavoittele asioita, jotka ovat minulle ylen suuret ja käsittämättömät. Totisesti, minä olen sieluni viihdyttänyt ja tyynnyttänyt: niinkuin vieroitettu lapsi äidin helmassa, niinkuin vieroitettu lapsi, niin on sieluni minussa. Pane toivosi Herraan, Israel, nyt ja iankaikkisesti." (Ps. 131 VRK.)

Ylpeydessään ihmiset tavoittelevat asioita, jotka ovat heille liian korkeita. Raamatussa on paljon arvoituksellisia asioita, joita rajallisen ihmisen on vaikea ymmärtää ja hahmottaa mieleensä. Jumalan olemus ja hänen aivoituksensa ovat alueita, joissa meidän tulee "liikkua" nöyrinä ja hiljaisina.

Daavid kohdistaa psalmin 131 ajatukset Jumalalle. Niitä ei ole tarkoitus käsitellä ihmisten kesken. Daavidilla on käynnissä vuoropuhelu Herransa kanssa. Kahdenkeskisessä rukouksessa ihminen voi tuoda Herran eteen kaikki sydämen ajatukset sellaisina kuin hän ne ymmärtää ja kokee. Jumalan edessä ihminen saa olla vapaa ja aito oma itsensä. Näin meidän tulisi olla myös toistemme kanssa. Teeskentely ja näytteleminen vieraannuttavat meidät todellisuudesta ja toisistamme. Muotojumalisuus, tekopyhyys ja itseriittoisuuden henki estävät hengellisen kasvun. Väärä henkikaste päihdyttää ihmisen niin, ettei totuus Jumalasta ja hänen tahdostaan saa sitä asemaa ihmisen sydämessä mitä Jumala haluaisi. Avoimuus Jumalan ja ihmisten kesken tukee hengellistä kasvuamme.

Kun lapsen kaikki tarpeet on tyydytetty, hän on rauhallinen ja levollinen. Kun ihminen taipuu kaikessa Jumalan tahtoon ja palvelee häntä rakkaudessa, kaikki vastarinta on poissa ja kiitollinen ja tyytyväinen mieli valtaa sielun ja ihminen rauhoittuu ja tyytyy osaansa. Kapinamieli ja katkeruus ovat rauhan vihollisia. Näistä asenteista pääsemme vapaiksi vain Jeesuksen armon kautta.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Kommonikaatio vapauttaa ihmisen yksinäisyyden olemisen olosta.
Kun avoin sydän pulppuaa raikasta elämän lähdettä. Lähde pulppuaa iloisuutta.

sama kommonikaatio pelaa Jumala suhteeseen kuin ihmissuhteisiin, Rakkaus syttyy kommonikaation kautta , kun sydän riemuitsee lämmöstä , lempeydestä, sekä avoimuuden tuottamasta kanssakäymisestä.

Itse virvoitun kun saan luoda kommonikaatiota vapaasti omana identiteettinä!

jokainen identiteetti on tärkeä ihmissuhteissa.
Ari Hyyppä