lauantai 3. maaliskuuta 2012

Elämä on kuin matka myrskyisellä merellä!

Elämään mahtuu monenlaisia matkoja, kuten työ-, loma-, tutkimus-, lähetystyö-, vierailu-, opinto- ja seuramatkoja jne. Teemme matkoja yksin tai läheisten kanssa. Ryhmämatkat ovat kiinnostavia, jos matkan kohde on uusi ja jännittävä. Monista matkoista tulee seikkailuja, siellä tapahtuvien yllättävien asioiden tähden. Joistakin matkoista voi tulla vaarallisia ja pelottavia. Raamatussa on monia matkakertomuksia, joista löydämme tärkeitä opetuksia elämämme matkaa varten. Eräs tällainen matka on kuvattu Ap.t. 27-luvussa. Vanki Paavalia kuljettanut laiva joutui suuriin vaikeuksiin syysmyrskyn tähden. 276 matkustajaa joutui merihätään, jossa he menettivät lopulta kaiken toivon selvitä hengissä.

"Mutta silloin, kun emme pitkään aikaan olleet saaneet syödyksikään mitään, Paavali nousi toisten keskeltä ja sanoi: "Miehet! Teidän olisi pitänyt uskoa minua eikä lähteä Kreetasta. Silloin olisitte välttäneet nämä vastukset ja vahingot. Mutta nyt kehotan teitä pysymään rohkealla mielellä. Yksikään teistä ei menetä henkeään, ainoastaan laiva tuhoutuu. Viime yönä näet vierelläni seisoi sen Jumalan enkeli, jonka oma minä olen ja jota minä palvelen. Enkeli sanoi: 'Älä pelkää, Paavali. Sinä olet vielä seisova keisarin edessä, ja Jumala antaa sinulle sen lahjan, että myös matkatoverisi pelastuvat.' Pysykää siis rohkeina, miehet! Minä luotan Jumalaan ja uskon, että käy niin kuin minulle on sanottu. Jollekin saarelle me vielä ajaudumme." (Ap.t. 27:21-26.)

Tämä sanoma oli totta. Kaikki laivalla olleet 276 matkustajaa pelastuivat Maltan saarelle. He pääsivät onnellisesti maihin! Olen käynyt Maltalla ja kuullut kertomuksen tapahtumapaikalla. Jospa näin onnellisesti kävisi meille kaikille, että pääsisimme perille taivaan satamaan elämän myrskyjen keskeltä!

Ei kommentteja: