perjantai 17. elokuuta 2012

Tukholma otti meidät lämpimästi vastaan!

Tiistaiaamuna 14.8. heräsimme hyvissä ajoin. Sain hiljentyä ja lukea rauhassa matkalukemistani. Rauhalliset aamut Jumalan yhteydessä vahvistavat vastaanottamaan päivän tapahtumat. Silja Symphony lipui tasaista vauhtia kohti Tukholman satamaa. Kaunista saaristoa oli ilo katsella. Tiesimme, että laivan aamiaispöytä on runsas ja monipuolinen. Aterioimiseen varasimme riittävästi aikaa, että saimme syödä rauhassa ja syöttää myös pienet, matkustajat. Kaikille löytyi sopivaa syötävää ylen runsaasti. Toivomuksestani minulle tehtiin myös Rooibos-teetä. Tämä oli osoitus henkilökunnan hyvästä palvelualttiudesta. He toimivat näin molempina aamuina.

Laivamme saapui Tukholman satamaan klo 9.30 Ruotsin aikaa. Oppaamme Eeva-Liisa Vihermö oli meitä vastassa. Tunsimme heti toisemme, vaikka siitä onkin kulunut aikaa jo 37 vuotta, kun tutustuimme toisiimme Lohjalla Auvo Helmisen kokoussarjassa, Lohjan Adventtikirkossa. Eeva-Liisa on kotoisin Helsingistä, mutta hän on asunut Tukholmassa jo 50 vuotta. Eeva-Liisa oli suunnitellut matkakohteemme huolella, aikatauluineen. Hän kertoi mielenkiintoisia kertomuksia näkemistämme kohteista. Laivalta suuntasimme askeleemme kohti metroasemaa. Metrolla ajoimme ensin kaupungin keskustaan (T-centralen), josta kävelimme kuninkaan puistoon (Kungsträdgården). Tämä puisto oli 1700 luvulta 1800-luvun puoleen väliin asti vain kuninkaallisten käytössä. Nyt se oli aivan Tukholman keskustassa ja avoin kaikille. Valitettavasti emme tavanneet tämän päivän kuninkaallisia. Ajattelimme heitä kuitenkin lämmöllä, erityisesti pientä suloista Estelleä, jonka ristiäisiä hiljattain vietettiin. Oli suuri etuoikeus saada liikkua Tukholmassa hyvän oppaan johdolla. Kiitos, Eeva-Liisa, todella miellyttävästä ja asiantuntevasta opastuksesta ja huolenpidosta matkamme, aikana. Olit vastassa satamassa ja varmistit, että pääsimme takaisin laivaan ajoissa. Eeva-Liisan äiti on 101-vuotias ja hyvässä kunnossa. Hän tiesi, että tulemme Tukholmaan ja hänen tyttärensä on meillä oppaana. Sain hänen terveisensä. Hän oli paljon rukoillut vierailumme puolesta ja sen puolesta, että sää olisi vierailumme aikana aurinkoinen ja lämmin. Rukoukset oli kuultu. Sää ei olisi voinut olla parempi kuin mitä se oli. Tuntui ihmeelliseltä ajatella, että näin iäkäs ihminen oli hengessä mukana koko vierailumme ajan. Olisi ollut ilo tavata hänet ja kiittää muistamisesta. Toivottavasti hän saa kiitosterveisemme tämän kirjoituksen myötä. ... jatkuu ...