torstai 15. maaliskuuta 2018

USKOPUHDISTUKSEN MERKKIPÄIVÄNÄ AJATELTUA

Tässä ystäväni ajankohtainen kirjoitus!

"Maailmassa kristinuskon merkittävintä johtohahmoa on seurattu ihmetellen, suurella kunnioituksella (Ilm. 13:3). Olettehan nähneet Paavin vierailleen jossakin, jossa ihmiset ovat heittäytyneet kumartamaan arvokasta vierastaan. En ole selvillä siitä, kuka Paavi on ensimmäisenä esittänyt ajatuksen, että hänen istuimensa on jatkumoa Pietarin istuimesta.

Pietari ei kuitenkaan hyväksynyt sitä, että häntä kumarrettiin. Apt 10:25,26 on hyvä esimerkki Pietarin käyttäytymisestä. ”Ja kun Pietari oli astumassa sisään, meni Kornelius, (Roomalainen sadan päämies) häntä vastaan, lankesi hänen jalkojensa juureen ja kumartui maahan. Mutta Pietari nosti hänet pystyyn sanoen: Nouse, minäkin olen ihminen” Pietarin ajattelutapa poikkesi melkoisesti Paavin ajattelusta.

Pietari oli vain ihminen ja ymmärsi asemansa. Apostoli Johanneskin oli ihminen ja erään Ilmestyskirjan näyn edessä hän suorastaan haltioitui. Tästä hän itse kertoo olleensa enkelin seurassa, joka näytti hänelle Jumalan Valtakunnan ihmeitä: ”Ja hän (enkeli) sanoi minulle: ’Kirjoita: Autuaat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!’ Vielä hän sanoi minulle: ”Nämä sanat ovat totiset Jumalan sanat”.
”Ja minä lankesin hänen jalkojensa juureen, kumartaen rukoillakseni häntä. Mutta hän sanoi minulle: ’Varo, ettet sitä tee, minä olen sinun ja sinun veljiesi kanssapalvelija, niiden, joilla on Jeesuksen todistus; kumarra ja rukoile Jumalaa”

Johannes ei ollut kaikkein oppivaisin Jeesuksen oppilaista, sillä aika pian tapahtui kömmähdys uudelleen. Siitä Johannes kertoo Ilm. 22:8,9 näin: ”Minä , Johannes, olen se, joka tämän kuulin ja näin. Ja kun olin sen kuullut ja nähnyt, minä lankesin maahan kumartuakseni sen enkelin jalkojen eteen, joka tämän minulle näytti. Ja hän sanoi minulle: ’Varo, ettet sitä tee, minä olen sinun ja sinun veljiesi, profeettain, kanssapalvelija. Ja niiden, jotka ottavat tämän kirjan sanoista vaarin,: kumartaen rukoile Jumalaa”.

Historian kohtalokkaat vaiheet ovat tainneet sittenkin antaa meille pohjoismaalaisille paremman osan. Tällä kohtalonomaisella johdatuksella meidät on asetettu etäälle tuosta kirkon päämiehestä, johon viittasin. Voisimme kiitollisuuden osoituksena lukea itse Raamatusta noita valaisevia tekstejä. Mehän saimme Suomen kielellä painetun Raamatun, jossa viimeisenä kirjana on tuo ihmeellinen Ilmestyskirja.

Olen itse lukenut Raamatun läpi n. 30 kertaa ja siitä olen kiitollinen, sillä tämä auttaa minua tekemään yhteenvetoja monista tärkeistä kirjan sisältämistä opeista. On niin kuin Martin Lutherin tekemässä laulussa sanotaan: ”Se sana seisoo vahvana”, eivätkä pahat ihmiset voi sitä estää."

Raimo A. Aaltonen, Kihniö.

Ei kommentteja: