torstai 30. heinäkuuta 2009

Nyt minä näen kunnolla!

Kävin ennen leiriä Nissenillä näöntarkastuksessa, koska huomasin, että en näe esimerkiksi puhelinluettelon tekstiä kunnolla. Toinen syy oli se, että miniäni, Sini, joka on töissä tässä liikkeessä, kehotti minua tulemaan ilmaiseen näöntarkastukseen. Optikko Jenni Nousiainen tutki näköni ja totesi, että oikean silmäni Sf on +1.50 ja vasemman +1.75. Tilasin moni teho -lasit ja Sini valitsi kehykset. Tämän viikon tiistaina kävin hakemassa uudet lasini ja kun laitoin ne päähäni, koko maailma kirkastui kerta heitolla. Tuntui oudolta nähdä niin hyvin. Kompuroin uudet lasit päässäni ja tuntui, että päässä huippaa. Tämä kuuluu asiaan, minulle sanottiin, koska silmät eivät ole vielä tottuneet lasien uuteen voimakkuuteen. Tänään on ollut jo parempi olo. Mukava kun näkee pienenkin tekstin hyvin. Nyt minä näen kunnolla!

Alkuviikosta Pasin ystävä soitti minulle ja kysyi, että haluaisinko ostaa keinun? Olin puhunut Pasille, että haluaisin pihaan keinun. Kun hän oli kylässä ystävänsä luona, hän kuuli, että talossa oli valmis, kokoamista vailla oleva hyvä puukeinu. Pasi sanoi ystävälleen, että hän tietää kuka tarvitsee tuollaisen. Mies tarttui puhelimeensa ja soitti minulle. Kun puhelimeni soi, olin juuri tien päällä, melko lähellä tuota taloa josta puhelu tuli. Olin hetkessä paikalla ja keinukaupat tuli tehtyä yhtä nopeasti. Tänään keinu koottiin lopullisesti pihassani ja olemme siinä jo istuneet ja nauttineet kesän lämmöstä. Keinua ovat tänään testanneet Suvi, Jessica, Mikael, Sini, Terho, Tuukka, Anne, minä ja tietenkin tekijä itse, joka sen kokosi. Kaikki olemme todenneet keinun hyväksi istua ja sitä ovat ihailleet ohikulkevat naapurit ja ystävät. Puutarhakaluste on tehty jykevästä puusta ja se on öljytty puuöljyllä. Väri on vaalean punertavan ruskea. Puuseppä sanoi, että se kannattaa öljytä kerran vuodessa, niin se säilyy hyvänä pitkään. Keinu tulikin sopivasti, koska tänään aloitin kesäloman aivan virallisesti, kun sain pöytäkirjan, postiin.

Illalla kävin etsimässä nokkosia, koska teen siitä kasteluvettä kasveilleni, erityisesti kasvihuoneen kasveille. Menin läheiselle puistoalueelle, mutta en löytänyt yhtä ainoaa nokkosta. Sitten tapasin puutarhatöistä innostuneen, Pohjanmaalta kotoisin olevan rouvan, joka kulki kauniissa puutarhassaan hara kädessä. Kysyin häneltä nokkosista. Hän sanoi, että tuossa niitä näkyy olevan. Komeita nokkosia oli aivan hänen edessään, hänen puutarhansa ulkopuolella. Hän antoi ne minulle ja niin löysin etsimäni yrtit. Kävimme myös mukavan ja piristävän keskustelun puutarhanhoidosta, joka näytti olevan yhteinen harrastuksemme. Pohjalaisuus oli myös asia, joka toi tilanteeseen samalla aaltopituudella olemisen tunteen. Tämä rouva oli lukenut Karpalosta kertovan jutun lehdestä ja toivotti hankkeelle menestystä. Monet muutkin ovat nähneet tuon kirjoituksen ja toivottaneet menestystä ja luvanneet tulla syömään. Keinuntekijäkin oli asiasta tietoinen ja toivotti menestystä koko sydämensä tunteella, pariin kertaan. Sanat ja kasvojen ilmeet kertoivat, että hän todella tarkoitti sitä mitä hän sanoi.
Heti aamusta varhain eräs opettaja oli lähettänyt Terholle tekstiviestin ja kertonut viestissä, että hän toivoo hyvälle hankkeelle menestystä. Hän kertoi viestissä olevansa kasvissyöjä ja voivansa hyvin. Monet ovat ottaneet asian puheeksi, kun ovat nähneet minut kylällä tänään. Näin media toimii! Toivottavasti saan puuttuvat varatkin yhtä vaivattomasti, niin että unelmasta tulee totta!

Ei kommentteja: