tiistai 28. huhtikuuta 2009

"Voimallinen on Hänen armonsa"

Olen kauan sitten ostanut kirpputorilta pienen hartauskirjan, jonka on kirjoittanut Fredrik Wislöff. Kirjan nimi on "Voimallinen on Hänen armonsa". Tässä kirjassa on sana vuoden jokaiselle päivälle. Tekstit on otettu psalmien kirjasta. Olen lukenut tämän kirjan aikoja sitten. Muistin, että kirja oli koskettava ja hyvin antoisa, kun sitä luin vuosia sitten. Kaivoin kirjan esille, koska tutkimme aamuisin psalmeja. Yllätyksekseni huomasin, että tämän aamun teksti oli otettu juuri samasta psalmista, joka oli aamun tekstimme, psalmi 40 "Herra kuulee huutoni". Hartauskirjaan oli valittu teksti Ps. 40:8,9. Lainaan blogiini tämän päivän sanan kokonaisuudessaan, jotta saisimme kuvan kirjoittajan tavasta käsitellä psalmin tekstiä. Wislöff kirjoittaa jakeiden 8 ja 9 pohjalta seuraavasti:

"Nämä sanat sovittaa heprealaiskirjeen kirjoittaja Kristukseen (Hebr. 10:5) Hän poisti vanhan uhrimenon. "Polttouhreja ja syntiuhria Sinä et vaadi" (7.jae). Hän tuli itse suureksi sovintouhriksi. "Katso, minä tulen!" Kristus täytti ennustukset. "Kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä." Niin Hän eli elämänsä Jumalan lain mukaan. "Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni." Näin hän sovitti syntimme ja toi pelastuksen. Tästä sanoo Hebr. 10:10: "Tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan." Evankeliumin koko ihanuus vyöryy silmiemme eteen. Vielä voimakkaammin se kaikuu 14. jakeessa: "Hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydelliseksi ne, jotka pyhitetään." Tämä ainoa uhri on iankaikkisesti voimassa jokaiselle, joka uskoo."

Wislöff Nils Fredrik (1904-86), norj. pappi ja hengellinen kirjailija. Wislöff oli Norjan sisälähetysseuran pj:na 1956-68. Hän kirjoitti suosittuja hartauskirjoja, joista useita on suomennettu. Näin lukee "Suuressa henkilökirjassa" (wsoy facta).

Kirjassa, jonka olen kirpputorilta ostanut, on seuraavanlainen omistuskirjoitus: "Anna Elviira Suomela Täyttäessänne tänään 80 vuotta toivottaa kotiseurakuntanne Teille Jumalan siunausta, rauhaa ja terveyttä. Tänä juhlapäivänä on hyvä muistaa Herran sana: "Hamaan harmaantumiseenne saakka minä nostan, kannan ja pelastan". Siunausta toivottaen 8.12.1981 Helge Ranta Martin srk:n pappi. Lämpimät terveiset ao. henkilöille, jos he ovat elossa. Jos joku tuntee ko. henkilöt, niin kommentoikaa tämän kirjoituksen kohdassa.

Ei kommentteja: