torstai 2. huhtikuuta 2009

Toimistotyössäkin voi miettiä taivasasioita!

Tänään minulla on ollut kiireinen toimistopäivä. Hoidan kahta virkaa. Pastorin - ja Pohjois-Suomen lähetyksen sihteerin, virkaa. Meillä on johtokunnan kokous 5.4., jonka pidämme puhelinneuvotteluna. Paperityöt vievät aina oman aikansa ja niissä on oltava tarkkana.

Kerron nyt mitä opetuksia olen saanut sanasta tämän päivän aikana.
Ensimmäinen teksti, jonka aamulla luin oli aamuvartiojae: "Väärä todistaja ei jää rankaisematta, joka valheita puhuu, ei pelastu" (San. 19:5). Tekstin yhteyteen oli merkitty nimet Naaman ja Gehasi. Nämä ovat tuttuja miehiä. Olen tavannut heidät Raamatussa. Naaman oli Aramin kuninkaan sotapäällikkö. Hän oli arvossa pidetty sotaurho, mutta pitalitautinen. Naamanin kodissa oli pieni heprealainen orjatyttö, joka todisti Naamanille uskostaan ja oikeasta Jumalasta, joka voi parantaa sairauksia. Tytön todistus oli niin vakuuttava, että Naaman päätti lähteä Israeliin hakemaan Jumalalta apua sairauteensa. Profeetta Elisa pyysi Naamania sukeltamaan Jordan-virtaan seitsemän kertaa, niin hän paranisi. Ylpeys esti häntä tottelemasta, mutta palvelijoidensa rohkaisemana hän lopulta nöyrtyi ja usko voitti epäilykset. Naaman sukelsi Jordan-virtaan seitsemästi ja parantui pitaalistaan täysin terveeksi. Naaman halusi palkita Elisan kalliilla lahjoilla, mutta Elisa ei suostunut ottamaan lahjoja vastaan. Hän antoi Jumalalle kunnian, eikä halunnut hyötyä toisen sairauden kustannuksella. Elisan palvelijan Gehasin sydän ei ollut yhtä jalomielinen. Hän päätteli mielessään: "Minun herrani säästi tuota aramilaista Naamania, niin ettei ottanut häneltä, mitä hän oli tuonut; - minä riennän hänen jälkeensä ja otan häneltä jotakin." Gehasi juoksi Naamanin luo salaa ja sai valheen avulla kaksi talenttia hopeaa ja kaksi juhlapukua. Hän kätki lahjat omaan piilopaikkaansa ja meni Elisan luo niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Profeetta kysyi: "Mistä tulet Gehasi?" Gehasi sanoi: "Palvelijasi ei ole käynyt missään." Tämä petollinen ja valheellinen toiminta sai kovan tuomion. Naamanin pitalitauti tarttui Gehasiin ja hänen sukuunsa ikiajoiksi. Totuus on Jumalasta, mutta petos kaikkine eri ilmenemismuotoineen on paholaisesta. Kukaan ei voi salata Jumalalta mitään eikä Pyhää Henkeä voi pettää. Rehellisyys maan perii. Tämä on hyvä pitää mielessä joka päivä.

Aamupiirissä luimme psalmin 23. Onko tämä sinunkin lempitekstisi? Tämän osaavat monet ulkoa. Psalmissa 23 on vain kuusi jaetta ja niissä on sanottu ja luvattu niin paljon meille kaikille. Jeesus on näiden sanojen ytimessä ja takuumiehenä, ja ne toteutuvat kohta kohdalta elämässämme, kun luotamme häneen. Tänäkin päivänä saamme elää todeksi jokaisen ajatuksen ja sanan jonka tästä psalmista luemme.

Mikä sana psalmissa 23 rohkaisee sinua eniten juuri tällä hetkellä?

Minua siunaa ajatus, joka tulee esille jakeessa kuusi: "Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä, ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti."
Jumalan hyvyys ja rakkaus ympäröi minua joka puolelta. Olen kuin "upoksissa" rakkauden meressä. Olen joka puolelta ja joka hetki rakkauden saartamana. Tiukasti rakkauden Isän sylissä, jossa on turvallinen ja hyvä olla.

Ei kommentteja: