perjantai 17. huhtikuuta 2009

Tapahtumarikas päivä!

Tänään minulla on ollut kiireinen päivä aamusta alkaen. Aamupiirissä saimme paljon iloa ja voimaa. Psalmit sopivat aamulukemiseksi todella hyvin. Luithan sinäkin kanssamme tänään psalmin 33. "Taivaastaan Herra katsoo meitä, hän näkee kaikki ihmislapset. Korkeudestaan hän valvoo maata, kaikkia jotka siinä asuvat, joiden sydämen hän itse on luonut, joiden teot hän kaikki tuntee" (13-15). --- "Me odotamme hartaasti Herraa, hän on meidän turvamme ja kilpemme. Hän on meidän sydämemme ilo, hänen pyhään nimeensä me luotamme. Herra, tue meitä uskollisesti, kun me panemme toivomme sinuun" (20-22). Näissä sanoissa on meille aivan konkreettista apua, lohdutusta ja voimaa. Ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.

Aamupiirin jälkeen vein autoni 290.000 km:n huoltoon Pätsin korjaamoon. Autolleni on tehty kaikki määräaikaishuollot alusta alkaen. Katsastusmiehet ovat sanoneet, että kylläpä tämä auto on hyvä yksilö sen ikään nähden. Olen ostanut tämän vihreän Mazda 626:n (LFR-195) Kajaanista. Sen käyttöönottopäivä on 20.12.1993. Ikää on siis kertynyt jo 15 vuotta. Ostin tämän auton vähän käytettynä, olen toinen omistaja. Minulla on ollut elämäni aikana vain kolme autoa. Ensimmäinen oli sininen Honda Civic (OJE-392). Tämäkin auto ostettiin Kajaanista. Toinen oli punainen Nissan Sunny farmarimalli (UTJ-396). Tämän auton ostin Kai Arasolan veljen autoliikkeestä Helsingistä. Ostin sen sokkona. En ollut nähnyt sitä lainkaan. Asuin silloin Torniossa ja Nissan tuli junalla Rovaniemelle, josta sen sitten hain. Ensiksi olin pettynyt, koska tuulilasi oli säröllä ja auton ulkoinen olemus oli epäsiisti. Kun ajelin Rovaniemeltä Tornioon, ajattelin, että taisin ostaa "romun". Luotin kuitenkin myyjään, että kaikki on ok. Kauan sillä ajelin ja lopulta raskin luopua. Se meni vaihdossa tämän nykyisen Mazda 626:n autokaupassa, joka on siis kolmas menopeli. Olen joutunut useaan liikenneonnettomuuteen. Honda Civicillä lensin ympäri katolleen, ajaessani Kemistä Tornioon. Lumipyryssä jouduin kahden rekan väliin Kuusamo - Kemijärvi tiellä ja takaa tuleva rekka ajoi perääni. Hengenlähtö oli lähellä. Kajaanissa kolmion takaa iski auto kylkeeni ja pyörimme ympyrää. Silloin oli muistaakseni joulun aaton aatto. Kaksi kertaa olen töytäissyt poroa, Oulun tiellä ja Kajaanin tiellä. Parkkipaikoilla autoani on useampaan kertaan kolhittu. Kolhijat ovat yleensä häipyneet pois paikalta, mutta kerran eräs rva oli jättänyt lapun tuulilasiin ja korjasi aiheuttamansa vahingon.

Kerran eräs Kuukkeli-kerholainen näki autoani kolhittavan ja hän jäi vartioon ja ilmoitti minulle syyllisen, joka sitten korjautti, kolhut.

Ylinopeussakkoja olen saanut aina silloin tällöin. Kaksi kertaa peltipoliisit ovat valvoneet ajamistani sillä "silmällä", että posti on tuonut "pikavoiton" matkani jälkeen. Kerran eräs tuntemani pastori, joka sai ylinopeussakon, sanoi poliisille, että tämä työ on sellainen, että tässä pitää ajaa kuin paholainen. Kerroin tämän Kuusamon poliiseille, jotka sakottivat minua keskellä kesäyötä, kun olin palaamassa eräriparin valmistusreissulta ja olin jo kotitiellä, lähellä kotiani. Tiellä ei kulkenut silloin muita autoja kuin minä ja poliisit. Kaikki muut olivat jo nukkumassa. Tässä tilanteessa koin elämän olevan epäreilua, koska vauhtini oli vain vähän yli sallitun 50 km/h. Tie oli suora, näkyvyys kirkas, autoja eikä ihmisiä missään.

Kun autoni oli huollossa käytin odotusaikani kotikäynteihin. Tapasin paljon fiksuja nuoria. Eräälle tämän kevään ylioppilaalle sain antaa yo-lahjaksi kirjan, josta nuori mies oli hyvin iloinen. Hän aikoi armeijan jälkeen kouluttautua matkailualalle. Tein kauppoja kadullakin ja eräästä kodista lähdettiin varta vasten pankkiautomaatille nostamaan rahaa, että saivat kannustaa nuorisotyötä, joihin myymäni tuotteiden varat käytetään. Lumipyrystä huolimatta ihmiset olivat ystävällisiä ja iloisia. Kiitos Herralle mahtavasta päivästä.

Lähden huomenna seurakuntavierailulle Kemijärvelle ja Rovaniemelle. Kiitän esirukouksistanne!

Ei kommentteja: