tiistai 29. toukokuuta 2018

Velvollisuus tai rakkaus kertoo ystävyyden läheisyydestä!

"Tämä on minun käskyni: rakastakaa toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäviensä puolesta. Te olette minun ystäviäni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä. En sano teitä enää palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee. Minä kutsun teitä ystäviksi, sillä olen ilmoittanut teille kaiken, mitä olen kuullut Isältäni." (Joh. 15:12-15.)

Pietari lupasi antaa henkensä Jeesuksen edestä, mutta hän pakeni paikalta, kun Jeesus vangittiin ja vietiin kuulusteltavaksi. Myöhemmin hän vielä kielsi tuntevansa Jeesusta, kun hän pelkäsi oman turvallisuutensa puolesta. Omavoimaisuuteen perustuvat lupaukset rakastamisesta eivät ole kestäviä. Rakastaminen vaatii uhrautumista. Sen tähden se on vaikeaa ja luonnolliselle ihmiselle mahdotonta omassa voimassa. Meille annetun ja Pyhän Hengen kautta vuodatetun rakkauden ansiosta voimme välittää Jumalan rakkautta siellä, missä sitä ei ole. Henkensä alttiiksi antaminen Jeesuksen tähden kertoo siitä, että me tahdomme rakastaa häntä kokosydämisesti. Kun Jeesus antoi henkensä alttiiksi meidän tähtemme, niin meidänkin tulee antaa henkemme alttiksi hänen ja toistemme tähden. Jeesuksen käsky toistemme rakastamisesta merkitsee tätä.

Ystävien ja palvelijoiden suhde isäntäänsä kohtaan on erilainen. Velvollisuudesta ja rakkaudesta toimiminen kertoo suhteen läheisyydestä. Jeesus haluaa olla meidän kaikkien läheinen ystävä. Tähän ystävyyteen hän kutsuu meitä kaikkia.

Kun haluamme olla Jeesuksen ystäviä, niin meidän pitää luopua maailman ystävyydestä. Emme voi palvella kahta herraa. Jeesuksen ystäviä ovat ne, jotka tekevät sitä, mitä hän käskee meitä tekemään. Rakkaus mahdollistaa tekemisen ja tekee siitä iloisen etuoikeuden. Hänen käskynsä eivät ole raskaita noudattaa hänen antamansa rakkauden tähden.

Ei kommentteja: