tiistai 8. lokakuuta 2013

Nöyrät saavat periä uuden maan!

"Kun se aika oli kulunut, minä, Nebukadnessar, nostin silmäni taivasta kohti, ja minun järkeni palasi. Minä kiitin Korkeinta, minä ylistin ja kunnioitin häntä, joka elää ikuisesti: 'Hänen valtansa on iankaikkinen valta, ja hänen valtakuntansa pysyy polvesta polveen. Kaikki maan asukkaat ovat tyhjän veroiset. Hän tekee taivaan joukoille ja maan asukkaille niin kuin tahtoo. Ei ketään, joka pidättäisi hänen kättään ja sanoisi hänelle: Mitä sinä teet?'
Siihen aikaan palasi minun järkeni, ja minä sain takaisin myös kuninkaallisen arvoni ja loistoni valtakuntani kunniaksi. Neuvonantajani ja ylimykseni etsivät minua, ja minut asetettiin jälleen hallitsemaan valtakuntaani. Minä sain hyvin suuren vallan, suuremman kuin ennen. Nyt minä, Nebukadnessar, ylistän, korotan ja kunnioitan taivaan kuningasta, sillä kaikki hänen tekonsa ovat oikeat ja hänen tiensä oikeudenmukaiset. Hän voi nöyryyttää ne, jotka vaeltavat ylpeydessä." (Dan. 4:31-34.)

"Mihin ylpeys tulee, sinne tulee häpeäkin, mutta nöyräin tykönä on viisaus." (San. 13:10.)

Kun Nebukadnessar oli antautunut täysin voimin rakentamaan Baabelia ja ottamaan siitä kunnian itselleen, niin Jumalan tuomio kohtasi hänet. Seitsemän vuoden mielisairauden jälkeen hänen olemuksensa muistutti enemmän eläintä kuin ihmistä. Tuomion aika päättyi, kun Nebukadnessar nosti silmänsä taivasta kohti ja hänen järkensä palasi. Jumalan puoleen kääntyminen palauttaa järjen. Nebukadnessarin parantuminen oli täydellinen Jumalan ihme. Nyt hänestä heijastui Jumalan kuva! Tie ylpeydestä nöyryyteen kesti seitsemän vuotta. Parantumisensa jälkeen Nebukadnessar sai virkansa takaisin. Tämä oli uusi alku ja uusi mahdollisuus koko Nebukadnessarin johtamalle valtakunnalle. Kun kansakuntien johtajat luopuvat ylpeydestä ja itsensä korotuksen hengestä ja antavat kunnian Jumalalle ja antautuvat palvelemaan häntä, joka on kaiken yläpuolella, niin valtakunnat menestyvät.

Nebukadnessarin kokemuksesta koko ihmiskunta saa tärkeän opetuksen. Ajattelen, että opetus ulottuu taivaaseen saakka.

Ylpeyden tähden alkoi Lusiferin ja hänen puolelleen asettuneiden enkeleiden syöksykierre kohti syvyyttä. Sama suunta on kaikilla niillä, jotka ylpeydessä vaeltavat. Mutta nöyrät saavat periä uuden maan!

PS. Ylpeyteen lankeemuksensa jälkeen saamansa armon tähden Nebukadnessar sai suuremman vallan kuin hänellä oli ennen lankeemusta. Minulla on sellainen käsitys, että lunastustyön kautta ihmisen asema uudessa maassa tulee olemaan korkeampi kuin ennen syntiinlankeemusta. Jeesuksen lunastustyö ja hänen armonsa meitä kohtaan tekevät sen mahdolliseksi.


Ei kommentteja: