perjantai 16. elokuuta 2013

Hautajaismatkalla Kemijärvellä!

Lähdin tänä aamuna 16.8.2013 Kemijärvelle klo 7.30 ja palasin Kuusamoon klo 17.30.
Paavo Fritiof Lassila siunattiin tänään haudan lepoon Kemijärvellä, Honkakankaan kappelissa klo 10.00. Siunauksen toimitti Paavo Hautala ja kanttorina toimi Maaria Kortz. Paavo laskettiin lepäämään Kemijärven vanhaan hautausmaahan, joka on Kemijärven kirkon vieressä. Kolme suurta mäntyä ja vanha kiviaita ovat maamerkkeinä haudalle.

Siunaustilaisuuden virret olivat: 397; 1-4, 555, 338;1-3. Alkumusiikkina soi: "Albinoni: Adagio" ja loppumusiikkina oli: "Vanha virsi Taalainmaalta". Helena ja Asko Severinkangas lauloivat koskettavat laulut kitaran säestyksellä sekä siunaus- että muistotilaisuuksissa. Haudalla laulettiin: "Sun haltuus rakas Isäni" ja Paavo luki Ilm. 21:1-5 ja piti rukouksen. Muistotilaisuudessa, joka pidettiin Puustellissa, Pöyliöjärventie 12, Paavon Australiassa asuva veli, Ismo, piti rohkaisevan muistopuheen ja Paavon lapsen lapsi, Susanna, muisteli ukkiaan, kyynelten kostuttamin silmin, monin lämpimin ajatuksin. Muistotilaisuudessa pitämäni puheen teemana oli: autuuslupaukset, erityisesti lupaus Karitsan hääateriasta, jonne olemme matkalla. 

Asko Severinkangas muisteli, kuinka hän jo pienenä poikana sai kosketuksen adventisteihin Paavon isoäidin Soffin kautta. Myöhemmin elämässään hän oli työssä putkimiehen roolissa Paavon kotona ja sai kokea siellä vieraanvaraisuutta ja Jumalan läsnäoloa ruokapöydässä, jossa hän sai ruoan lisäksi hengellistä leipää Jumalan sanasta. Asko tunsi sydämessään, että hänet liitettiin silloin pyhien joukkoon.

Paavon lastenlapset Toni ja Susanna lukivat muistoadressit, joita oli runsaasti. Kuulimme paljon kauniita ja rohkaisevia muistovärssyjä.

Ylösnoussut ja taivaassa korotettu Jeesus Kristus sanoo: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet" (Ilm. 1:18.)

Kuolema on voitettu vihollinen. Jeesus on voittanut ja kukistanut kuoleman vallan. Hänellä on avaimet elämään, iankaikkiseen elämään. Hänen kauttansa meillä kaikilla on mahdollisuus saada iankaikkisen elämän lahja.


Ei kommentteja: