maanantai 29. heinäkuuta 2013

Sain Piikkiöstä sinivuokon taimia puutarhaamme!



Anne ja Birgitta Piikkiöstä ja Eija Kaarinasta tulivat tänään Kuusamoon Karhunkierrokselle. Tapasin heidät Karpalossa. He toivat minulle Piikkiöstä tuliaisiksi sinivuokon taimia. Istutin ne puutarhaamme, suhkulähteen vierelle. Mielenkiintoista nähdä, nousevatko ne keväällä kukkimaan. Luonnostaan Kuusamossa ei kasva sinivuokkoja. Olen kyllä nähnyt niitä puutarhoissa. Niitä on istutettu sinne samalla tavalla kuin minäkin tein tänään. Kiitos mukavasta yllätyksestä ystävällemme, Tertulle, joka on tämän idean takana!

Ystävät kehuivat Karpalon ruokaa hyväksi ja tiloja kauniiksi. Esittelin heille myös rukouspuutarhan ja rukoilin heidän lomamatkalleen siunausta ja varjelusta. Heillä on edessään suuri urakka kiertää koko Karhunkierros kolmessa päivässä.

Lomailijat olivat harmissaan, koska Kuusamon lentokentältä ei ollut kuljetusta kaupungin keskustaan ja Kuusamon keskustasta ei ollut kuljetusta Rukalle. Ystävällinen henkilö otti heidät kuitenkin autoonsa ja toi heidät Karpaloon. Minä sain palvella heitä viemällä heidät Rukalle. Näin he pääsivät majoittumaan ensimmäiseen tukikohtaansa. Patikoinnin jälkeen torstaina he haluavat vierailla Suurpetokeskuksessa katsomassa erityisesti karhuja. Lupasin järjestää heille sinne kyydin.

Etelän vieraat tunsivat minut paremmin kuin minä heidät. Siitä on niin pitkä aika kun olen asunut etelässä, joten ihmisetkin alkavat unohtua. Eija kertoi, että hänen poikansa on ollut minun järjestämällä Eräriparilla ja Nuorten Seikkailuleirillä ja olen kastanut hänen Mikael-poikansa leirillä. Eija näytti minulle poikansa kuvan. Tunnistin ja muistin Mikaelin oikein hyvin. Hän oli erittäin reipas leiriläinen.

Tänään vasta kävin ensimmäisen kerran uimassa tänä kesänä. Tolpanniemen uimarannassa oli lämmin vesi. Anne sai houkuteltua minut veteen. Hän on käynyt uimassa naapurin rouvan kanssa lähes päivittäin. Olihan tuo ihan mukava virkistävä kokemus.

2 kommenttia:

jussi.kulkevainen@dnainternet.net kirjoitti...

Olen lisännyt sinivuokkoa oman kukkapenkin sinivuokosta. Sen juurelle itää runsaasti sinivuokon taimia. Olen jälkikasvattanut taimia pikkuruukuissa vuoden tai kaksi ja sen jälkeen olen istuttanut niitä kukkapenkkiin ja jakanut naapureille. Myös luontoon olen niitä istuttanut sopiviin paikkoihin.

Ihmisen toimesta sinivuokko on levinnyt uusille alueille ja sitä kasvaa nykyisin Lapinläänissäkin. Sinivuokon luontainen leviäminen on varsin rajoitettua ja varsinaisesti se ei uusille alueille luontaisesti leviä.

Tehokkaimmin sinivuokko tuottaa uusia taimia kukkapenkeissä. Yhdessä pehkossa saattaa itää uusia taimia kymmenittäin. Luonnossa yksilö tuottaa vain muutaman kukan ja varsin rajallisen määrän taimia. Muutamassa vuodessa olen saanut yhdestä pehkosta arviolta yli 200 tainta.

Paavo Hautala kirjoitti...

Kiitos mukavasta kommentista. Rakastat luontoa. Millä paikkakunnalla olet saanut sinivuokon menestymään?