keskiviikko 14. syyskuuta 2011

Yksisilmäinen kyklooppi iski minulle silmää!

Mitä mieltä sinä olet tien varsilla olevista peltipoliiseista, jotka seisovat liikenteen vartijoina?
Ovatko ne sinun "kavereitasi" vai "vihamiehiäsi"? Tämä riippuu varmaan siitä, minkälaisen "kontaktin" olet niiden kanssa "luonut".

Uskon, että peltipoliisit ovat tehneet hyvää työtä ja saaneet aikaan sen, että liikenneonnettomuudet ovat vähentyneet, kun nopeusrajoituksia on alettu paremmin noudattaa, vai onko? En tiedä, että onko ko. asiaa tutkittu ja pitääkö arvailuni paikkansa?

Minulle on tullut mieleen myös se, että tien varsilla olevat peltipoliisit ovat ainakin hyviä "raha-automaatteja", jotka tienaavat vuosittain valtiolle melkoisen suuren potin. Ne jaksavat seisoa vartiopaikallaan yötä päivää ja räpsäyttävät valokuvan säikähtäneestä kuskista hyvin mielellään, joka lähestyy niitä liian "tunkeilevasti". Täytyy ajatella, että peltipoliisit tekevät työtään meidän kaikkien parhaaksemme, vaikka niiden kautta saamamme sakkolaput eivät meitä miellyttäisikään. Elämä on aina tärkeämpi kuin raha! Joskus kuitenkin tuntuu siltä, että peltipoliiseja on keksitty laittaa erityisen tiheään sellaisiin kohtiin, joissa mahdollisimman monet saadaan varmasti kiinni. Autoilu voi tulla yllättävän kalliiksi niille, joilla on herkkä kaasujalka. Monet ovat saaneet matkan jälkeen ylinopeussakkolapun, kuin "pikavoiton". Postiluukusta tipahtanut "ylimääräinen" maksulappu harmittaa ja valittaminen ei auta.
Olen miettinyt, että seuraavatko tien varsilla olevat peltipoliisit tieliikennettä samalla tavalla, kuin vakoojat, jotka tutkivat omia kohteitaan avaimenreiästä? Herää kysymys, että pystyvätkö peltipoliisit luomaan oikean kokonaiskuvan tilanteista, vai antavatko ne sakon heti, jos joku kulkuneuvo vilahtaa niiden ohi liian suurella nopeudella, olkoon syy, mikä hyvänsä?
Peltipoliisi voi olla kuin yksisilmäinen kyklooppi sellaiselle autoilijalle, jota se eniten muistaa.

Arvaatte varmaan, miksi kirjoitan tästä aiheesta?

Pudasjärvi-Kiiminki tieosuudella on lyhyellä matkalla monta peltipoliisia ja nopeusrajoitus vaihtelee tuolla alueella 60 km/h-80 km/h välillä vähän väliä. Kun menin Ouluun 18.8.2011 illalla, niin pimeässä en huomannut tarpeeksi ajoissa, että nopeusrajoitus oli siinä kohdassa 60 km/h eikä 80 km/h. Nopeuteni oli 87 km/h. Peltipoliisi huomasi minut ennen kuin minä huomasin sen. Silmissäni räpsähtänyttä valoa luulin pallosalaman iskuksi. Vasta jälkeenpäin tajusin, että yksisilmäinen "kyklooppi" iski minulle silmää, muistuttaen varmasta sakosta. Ei mennyt kovin pitkään, kun sain "kykloopin" terveiset. Seuraava järkytys olikin sakon suuruus. Voitteko kuvitella, että joudun maksamaan tuosta epähuomiostani 528,- euron sakon. Kortin "kuivumaan" ottaminen oli myös lähellä. Tämä tuntuu aivan epäinhimilliseltä! - Hiljainen suora tie, täysin vaaraton tilanne. - Näin suuri rangaistus tahattomasta epähuomiosta! Ainoa lohdutus asiassa on se, että saan maksaa sakon erissä. Toivottavasti raha menee hyvään tarkoitukseen! Oppisinkohan jatkossa olemaan myös huolellisempi ja tarkkaavaisempi, liikenteessä, muuten minulla ei ole varaa pitää autoa, vaan on siirryttävä käyttämään yleisiä kulkuneuvoja.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Noo, Paavo!!!!!
Onhan ne peltipolliisit ihan hyvä juttu ja varmasti ovat rauhoittaneet liikennettä jonkin verran. Laskin oman laskuoppini mukaan että sinulla olisi ollut 27 km/h liikaa nopeutta. Muistelen myös, ellei muistini petä pahemman kerran, että joku aika sitten olisi sakkomaksu-taksoja nostettu tuntuvasti. Vaikkakin tuo sinun laskusi tuntuu aika suurelta näin maalais-immeisestä, ja harmillistahan tuo on. Myötätuntoisena tässä vaan, että muistahan ajella rauhallisesti edelleenkin, niinku yleensä tähänkin asti. Turvallisia matkoja ja mielenkiintoisia matkaelämyksiä jatkoon! t. kävellen taivaltava.

Paavo Hautala kirjoitti...

Kiitos kommentoijalle myötätunnostasi! Toivottavasti nuo mielenkiintoiset matkaelämykset ovat tästä lähtien positiivia yllätyksiä.

Sinun ei tarvitse pelätä sakkoja, koska kuljet kävellen. Matkanteko on kyllä hidasta, mutta kunto ainakin pysyy hyvänä.