tiistai 10. marraskuuta 2009

"Kuka lähtee sananviejäksi?"

Seija-siskoni on aloittanut ratsastusharrastuksen. Hän kertoi uudesta harrastuksestaan sukukirjamme sähköisessä vieraskirjassa. Seija kyseli myös lähetyskutsuun liittyvän kysymyksen. Vastasin siihen, mutta jostain syystä kirjoitus hävisi bittitaivaisiin. En jaksanut kirjoittaa tekstiä uudelleen. Ajattelin kirjoittaa blogilleni jotakin tästä aiheesta, koska tiedän Seijan lukevan blogiani säännöllisesti päivittäin. Kirjoitan seuraavat ajatukseni yleisellä tasolla meille kaikille.

Aloitan "hevostekstillä!"

"Minä näin, kuinka Karitsa avasi ensimmäisen seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden neljästä olennosta sanovan ukkosen tavoin jylisevällä äänellä: "Tule!" Ja siinä samassa näin valkoisen hevosen, ja sillä, joka istui hevosen selässä, oli jousi. Hänelle annettiin seppele, ja seppelöitynä voittajana hän lähti uusia voittoja kohti." (Ilm. 6:1,2.)

Evankeliumin ratsu lähti liikkeelle puhtaana ja valkoisena. Ilmestyskirjassa valkoinen väri viittaa Kristuksen vanhurskauteen ja hänen puhtauteensa ja siihen voittoon, minkä hän on saanut synnistä ja paholaisesta. Tämän voittonsa hän jakaa omilleen. Saamme lahjaksi ihmeellisen iankaikkisen pelastuksen.

Pyhän Hengen vuodatus teki pelokkaista opetuslapsista innokkaita ja rohkeita julistajia. He "hyppäsivät valkoisten ratsujen selkään" ja lähtivät viemään iankaikkista evankeliumia maan ääriin asti. Sakarjan kirjassa kerrotaan myös hevosista. Jumala tekee omasta kansastaan uljaan sotaratsun (Sak.10:3.) Hengellisessä sodassa ei käytetä ihmisten tekemiä aseita. Aseena ovat Raamattu, Jumalan sana, Hengen miekka ja rukous. Jokainen Jumalan suusta lähtenyt sana on kuin jousella ammuttu nuoli, joka sinkoaa suoraan sydämeen hajottaen sinne pesiytyneet synnin pesäkkeet. Voittoisa Kristus saavuttaa voittoja tänäkin päivänä siellä missä Jumalan sanaa julistetaan Hengen voimassa, totuudenmukaisesti.

Jeesus kutsui tavallisia ihmisiä opetuslapsikseen. Hän koulutti heidät Jumalan valtakunnan työmiehiksi. Saarnamiehiä oli aluksi vain kaksitoista. "Tämän jälkeen Herra valitsi vielä seitsemänkymmentä kaksi opetuslasta (36 paria) ja lähetti heidät kaksittain edellään jokaiseen kaupunkiin ja kylään, johon hän aikoi itse mennä. Hän sanoi heille: "Satoa on paljon, mutta sadonkorjaajia vähän. Pyytäkää siis herraa, jolle sato kuuluu, lähettämään väkeä elonkorjuuseen." (Luuk. 10:1,2.)

Maan elonkorjuun aika on tullut. Sielusatoa on paljon. Herra on kypsyttänyt sadon. Nyt tarvitaan sadonkorjaajia. Missä on elonkorjuuväki?

Ennen elonkorjuu suoritettiin talkoovoimin. Maanviljelijät auttoivat toisiaan saamaan sadon talteen. Nyt on tullut aika jolloin sielusato pitäisi korjata talteen. Herra kuuluttaa omiaan "talkoisiin!" Olen rukoillut aamurukouspiirissä, että Herra lähettäisi Kuusamoon ja kaikkialle maailmaan sadonkorjaajia. Kun Herra kutsuu sinua tähän jaloon työhön, niin ei pidä säikähtää "susia". "Menkää, minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle." (Luuk. 10:3.)

Oletko miettinyt mikä olisi sinun tehtäväsi suuressa elonkorjuutyössä?

Profeetta Jesajan saama kutsumusnäky on innoittanut minua lähetystyöhön. Suosittelen, että lukisit (Jes. 6:1-8.)

Jumalan kirkkauden edessä ihminen näkee oman saastaisuutensa ja epäpuhtautensa, mutta Herra on valmis puhdistamaan meidät, jos suostumme hänen työpöydälleen. Kun tunnustamme syntimme, kadumme niitä ja olemme valmiit luopumaan kaikesta vääryydestä, niin se johtaa meidät Jumalan mielen mukaiseen katumukseen ja parannukseen. Saamme vastaanottaa sovituksen uskon kautta Jeesukselta Kristukselta. Uhrialttarilta otettu hehkuva hiili kosketti Jesajan huulia ja toi hänelle sovituksen. Sovituksen armon kokeneen ihmisen sisäiset korvat herkistyvät kuulemaan Jumalan äänen sisimmässään, joka kysyy: "Kenet minä lähetän? Kuka lähtee sananviejäksi?"

Jumalan äänen kuulevalla on kaksi vaihtoehtoa. Ottaa kutsu vastaan tai hylätä kutsu. Jumala ei pakota ketään työhönsä. Jumala ei ole orjapiiskuri, joka ajaa meitä eteenpäin. Hän kutsuu ja vetoaa sydämellemme.

Siitä on noin 30 vuotta, kun Herra esitti minulle nämä kaksi tärkeää kysymystä: "Kenet minä lähetän? Kuka lähtee sananviejäksi?" Sanoin Jesajan tavoin "- Tässä olen, lähetä minut!" Valinta ja päätös ei ollut kuitenkaan helppo tehdä. Kävin sisäisen kamppailun ja taistelun, koska ajattelin, ettei minusta ole tähän työhön. Annoin kuitenkin Herralle pienen Paavo-pojan eväät ja Herra on auttanut ja johdattanut ihmeellisellä tavalla tähän päivään asti. Olen saanut kokea runsasta Jumalan siunausta. Elämä on ollut suurta jännittävää seikkailua. Olen Herralle kiitollinen kaikesta!

Samalla tavalla kuin Jeesus etsi maan päällä ollessaan työmiehiä, viemään evankeliumina maailmaan, hän etsii edelleenkin viestinviejiä. Tunnetko sisimmässäsi kutsun Herran työhön?

Lue seuraavat sanat asettamalla oma nimesi tekstiin:

"Sinä, palvelijani Israel, Jaakob, sinä jonka olen valinnut, sinä ystäväni Abrahamin siemen, sinä, jonka käteen minä tartuin, jonka minä toin maan ääristä ja kutsuin kaukaisimmista kolkista, jolle minä sanoin: "Sinä olet palvelijani, minä olen sinut valinnut, en sinua väheksynyt" - älä pelkää, minä olen sinun kanssasi! Älä arkana pälyile ympärillesi - minä olen sinun Jumalasi. Minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vakaalla, lujalla kädelläni."

Ei kommentteja: