tiistai 17. lokakuuta 2023

JOOSEFIN SEITSEMÄN PUKUA

JOOSEFIN SEITSEMÄN PUKUA Joosefin elämä oli hyvin poikkeuksellinen. Tutustumme lähemmin hänen tarinaansa. Joosefin elämäkerta löytyy 1. Moos. 30-50. Hänen elämänsä esikuvaa Jeesuksen elämää. Tänään kiinnitämme huomiota Joosefin vaatteisiin liittyviin esikuviin ja niistä saamiimme opetuksiin. Raakel, joka oli Jaakobin ensirakkaus, oli hedelmätön eikä saanut lasta. Kului kauan aikaa, kunnes ”Jumala muisti myös Raakelia. ”Jumala kuuli häntä ja avasi hänen kohtunsa, ja hän tuli raskaaksi. Raakel synnytti pojan ja sanoi: ”Jumala on ottanut pois häpeäni.” Hän antoi pojalle nimen Joosef ja sanoi: ”Herra antakoon minulle vielä toisen pojan.” Nimi Joosef tarkoittaa ”hän lisää”, ”antaa lisää”. (1. Moos. 30:22-24). Kun Joosef oli syntynyt, Jaakob sanoi Laabanille: ”Päästä minut lähtemään. Minä tahdon mennä kotiini ja omaan maahani.” (1. Moos. 30:25). Monien vaiheiden kautta Jaakob saapui lopulta omaan maahansa. Matkalla tapahtui paljon asioita. Raakel synnytti Benjaminin. Synnytys oli vaikea ja Raakel kuoli synnytykseen. Eesaun kohtaaminen oli kova paikka. Se johti Jaakobin kovaan painiin itsensä, veljensä ja Jumalan kanssa. Voitettuaan Jaakob sai uuden nimen, Israel, joka tarkoittaa: ”Jumala taistelee” tai ”Jumala pääsee voitolle”. Nyt alkoi Israelilla uusi elämän vaihe. Perheeseen oli syntynyt 13 lasta. Poikia 12 ja yksi tytär neljästä eri naisesta, Leeasta, Raakelista, Raakelin orjattaresta Bilhasta jaLeean orjattaresta Silpasta. Rakkain lapsista oli Joosef ja toiseksi rakkain Benjamin, jotka olivat syntyneet Raakelista. Raamatussa kerrotaan: ”Israel rakasti Joosefia enemmän kuin ketään muuta poikaansa, koska Joosef oli syntynyt hänelle hänen vanhoilla päivillään. Siksi hän teetti Joosefille värikkään raidallisen ihokkaan. Kun Joosefin veljet huomasivat, että heidän isänsä rakasti häntä enemmän kuin ketään muuta veljestä, he alkoivat vihata Joosefia eivätkä voineet edes puhua hänelle ystävällisesti.” (1. Moos. 37:3-4).” 1. Joosefin ensimmäinen merkittävä puku oli värikäs raidallinen ihokas. Se oli isän rakkauden lahja pojalleen. Ruhtinaan asu. Tässä puvussa Joosef erottui veljiensä yläpuolelle heidän ruhtinaakseen. Tämä puku herätti Joosefin veljien sydämessä kateutta ja katkeraa vihaa. Kateus, katkeruus, viha ja kosto seuraavat toinen toisiaan ja johtavat kuolemaan, jos näille tunteille annetaan valta. Joosef joutui paljon kärsimään tämän puvun tähden. Tämä puku oli profeetallinen puku. Joosef näki kaksi profeetallista unta tämän puvun alla. ”Kerran Joosef näki unen ja kertoi sen veljilleen.: ”Kuulkaapa, millaista unta minä näin! Me olimme sitomassa lyhteitä pellolla, ja yhtäkkiä minun lyhteeni nousi seisomaan, ja teidän lyhteenne asettuivat minun lyhteeni ympärille ja kumartuivat maahan sen edessä.” Silloin hänen veljensä vastasivat hänelle: ”Sinustako tulisi meidän kuninkaamme? Sinäkö muka hallitsisit meitä? Ja he vihasivat häntä, entistäkin enemmän hänen uniensa ja puheidensa tähden.” (1. Moos. 37:5-8). ”Joosef näki vielä toisen unen ja kertoi sen veljilleen. Hän sanoi: ” Olen nähnyt toisenkin unen siinä aurinko, kuu ja yksitoista tähteä kumartuivat maahan minun edessäni. Kun hän kertoi sen isälleen ja veljilleen, hänen isänsä nuhteli häntä sanoen: ”Minkä unen sinä oletkaan nähnyt! Olisiko minun ja äitisi sekä veljiesi todella tultava kumartamaan sinua?” Joosefin veljet kadehtivat häntä, mutta hänen isänsä piti asian mielessään. (1. Moos. 37:9-11.) ”Kerran, kun veljet olivat menneet paimentamaan isänsä laumaa Sikemiin, Israel sanoi Joosefille: ”Eivätkö veljesi olekin paimenessa Sikemissä? Mene, minä lähetän sinut heidän luokseen.” Joosef vastasi: ”Olen valmis”. Israel sanoi hänelle: ”Mene katsomaan, kuinka veljesi ja lauma voivat, ja tuo minulle sana”. Näin hän lähetti Joosefin matkaan Hebronin laaksosta. Joosef saapui Sikemiin ja oli harhailemassa kedolla, kun eräs mies tuli häntä vastaan ja kysyi häneltä: ”Mitä etsit?” Hän vastasi: ”Minä etsin veljiäni. Voisitko kertoa minulle, missä he ovat paimenessa? ” Mies vastasi: ”He ovat lähteneet täältä. Minä kuulin heidän sanovan: ´Mennään Dootaniin´.” Niin Joosef lähti veljiensä perään ja löysi heidät Dootanista. He näkivät hänet jo kaukaa ja alkoivat suunnitella hänen tappamistaan jo ennen kuin oli tullut heidän lähelleen. He sanoivat toisilleen: ”Katsokaa, tuolla se unennäkijä tulee! Nyt mennään ja tapetaan hänet ja heitetään hänet johonkin kaivoon. Sanotaan sitten, että villipeto on syönyt hänet. Sittenpä nähdään, mitä hänen unistaan tulee.” (1. Moos. 37:12-20). Joosefia ei tapettu, mutta kaivoon hänet heitettiin ja sitten Juudan ehdotuksesta myytiin 20 hopeasekelistä midianilaisille kauppiaille, jotka veivät hänet Egyptiin. Isä ei saanut kuulla toivomaansa sanaa Joosefin huulilta, vaan näki hänen verisen ihokkaansa ja valheen siitä, että villipeto on hänet raadellut. Suru laskeutui Israelin sydämeen pitkäksi aikaa. Hän sanoi: ”Poika on poissa! Voi minua, mihin minä nyt joudun?” Jaakob repäisi vaatteensa, pani säkin lanteilleen ja suri poikaansa kauan. Kaikki hänen poikansa ja tyttärensä tulivat lohduttamaan häntä, mutta hän kieltäytyi ottamasta lohdutusta vastaan ja sanoi: ”Totisesti minä menen surren tuonelaan poikani luo” Ja isä itki poikaansa.” (1. Moos. 37:30-35). Joosef joutui luopumaan värikkäästä raidallisesta puvustaan, joka oli nyt veren tahraama. Tämä puku oli tehnyt tehtävänsä. 17-vuotiaan Joosefin elämässä alkoi uusi vaihe. Joosef oli kuin palmupuu, joka karistaa turhat oksat, jotka ovat tehneet tehtävänsä. Joosef ei jäänyt kiinni menneeseen, vaan katsoi eteenpäin ja päätti lujasti seurata isänsä Jumalaa. Tähän tilanteeseen sopii hyvin Paavalin sana: ”Yhden minä kuitenkin teen: unohtaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessä, minä riennän kohti päämäärää saadakseni voittopalkinnon, jonka omistamiseen Jumala on minut kutsunut taivaallisella kutsulla Kristuksessa Jeesuksessa.” (Fil. 3:13,14). 2. Hänet puettiin nyt pakolaisen pukuun. Tässä puvussa Joosef päätti olla uskollinen Jumalalle ja tehdä sitä mikä on oikein Herran silmissä. Joosef kantoi tätä pukua Egyptiin saakka. ”Joosef vietiin Egyptiin ja Egyptiläinen mies Potifar, faraon hoviherra ja henkivartioiden päällikkö, osti hänet ismaililaisilta, jotka olivat tuoneet hänet sinne.” (1. Moos. 39:1). Raamatussa ei mainita kuinka paljon Potifar maksoi Joosefista, varmaan aika paljon, koska Potifar oli rikas mies ja Joosef oli komea nuori mies, joka näytti hyvävoimaiselta, ystävälliseltä ja ahkeralta työmieheltä. Ismaililaiset saivat nyt takaisin maksamansa 20 hopeasekeliä. Ehkä Potifar maksoi Joosefista saman hinnan mitä Jeesuksesta maksettiin eli 30 hopearahaa. Joosef joutui ihmiskaupan kohteeksi. Joosef pääsi rikkaan ja vaikutusvaltaisen talon palvelijaksi. Pakolaisen puku riisuttiin ja hänet puettiin siistiin palvelijan pukuun, ja hän sai myös kauniin viitan. (Tämä oli Joosefin 3. merkittävä puku). Viitta saattoi olla Potifarin lahja ja tunnustus siitä, kuinka hyvin Joosef hoiti tehtävänsä. Ehkä se annettiin koeajan jälkeen, kun kaikki oli mennyt hyvin. ”Herra oli Joosefin kanssa, niin että hän menestyi kaikessa. Hän oli egyptiläisen isäntänsä talossa, ja isäntä näki, että Herra oli hänen kanssaan ja että Herra saattoi kaiken, mitä hän teki, menestymään hänen käsissään. Näin Joosef saavutti isäntänsä suosion. Joosef palveli Potifaria, ja Potifar määräsi hänet taloutensa hoitajaksi ja uskoi hänen haltuunsa kaiken, mitä omisti. Siitä lähtien, kun Potifar oli uskonut Joosefin hoitoon taloutensa ja kaiken, mitä omisti, Herra siunasi egyptiläisen taloutta Joosefin tähden. Herran siunaus oli kaikessa, mitä hänellä oli kotona ja pellolla. Näin hän jätti Joosefin haltuun kaiken, mitä omisti, eikä huolehtinut mistään, mitä hänellä oli, paitsi ruuasta, jota söi.” (1. Moos. 39:2-6). ”Joosef oli komeavartaloinen ja miellyttävän näköinen. Jonkin ajan kuluttua hänen isäntänsä vaimo iski silmänsä häneen. Nainen sanoi: ”Makaa minun kanssani” Joosef kuitenkin kieltäytyi ja sanoi isäntänsä vaimolle: ”Ymmärräthän, minun vuokseni isäntäni ei huolehdi mistään, mitä talossa tapahtuu, vaan on uskonut minun haltuuni kaiken, mitä hänellä on. Tässä talossa hänelläkään ei ole enempää valtaa kuin minulla, eikä hän ole kieltänyt minulta mitään paitsi sinut, koska olet hänen vaimonsa. Kuinka minä siis voisin tehdä tämän suuren pahanteon ja siten tehdä syntiä Jumalaa vastaan?” Vaikka nainen joka päivä puhui tällaista Joosefille, Joosef ei suostunut makaamaan eikä olemaan hänen kanssaan. Eräänä päivänä, kun Joosef tuli taloon toimittamaan askareitaan eikä ketään talonväestä ollut sisällä talossa, nainen otti kiinni Joosefin viitasta ja sanoi: ”Makaa minun kanssani.” Mutta Joosef jätti viittansa hänen käsiinsä, pakeni ja lähti ulos.” (1. Moos. 39:6-12). Palvelijan viitan alla Joosef joutui kiusaukseen, mutta hän pakeni kiusausta ja voitti sen. ”Autuas se mies, joka kestää koetuksen. Kun hänet on koeteltu, hän on saava elämän kruunun. Herra on sen luvannut niille, jotka häntä rakastavat.” (Jaak. 1:12). ”Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus. Jumala on uskollinen. Hän ei salli teitä kiusattavan enempää kuin kestätte, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.” (1. Kor. 10:13). ”Älä pelkää sitä, mitä joudut kärsimään. Paholainen on heittävä muutamia teistä vankeuteen, jotta teitä koeteltaisiin, ja te joudutte ahdinkoon kymmeneksi päiväksi. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun”. (Ilm. 2:10) Joosef luopui viitastaan uskollisuuden tähden. Joosef pakeni ulos talosta. Hän jätti taakseen viitan, eikä palannut takaisin hakemaan sitä. Hän oli valmis luopumaan viitastaan ja menemään mieluummin vankilaan kuin tekemään syntiä Herraa vastaan. Kiusauksen voittamisessa Joosef oli esikuva Jeesuksesta, joka voitti kaikki paholaisen kiusaukset. Siinä missä Daavid lankesi, siinä Joosef voitti. 3. Nyt Joosef puettiin vangin pukuun. Tämä oli Joosefin 4. puku. ”Herra oli kuitenkin Joosefin kanssa, osoitti hänelle laupeutta ja antoi hänen päästä vankilan päällikön suosioon. Vankilan päällikkö uskoi Joosefin vastuulle kaikki vankilassa olevat vangit. Kaikki, mitä siellä tehtiin, tapahtui Joosefin toimesta. Vankilan päällikkö ei valvonut mitään, mikä oli Joosefin vastuulla, sillä Herra oli Joosefin kanssa ja saattoi menestymään kaiken, mitä Joosef teki.” (1. Moos. 39:21-23). Potifarin ylellisestä kodista muuttaminen vankilaan oli suuri muutos Joosefin elämässä. Aivan kuin Joosef vaihtoi vain työpaikkaa. Vankilasta tuli Joosefin toinen työpaikka Egyptissä. Ei niin hieno kuin Potifarin talo oli ollut, mutta vastuu ja menestys pysyivät samana. Kaikki menestyi hyvin, koska Herra oli hänen kanssaan. Aivan samalla tavalla kuin Potifarin talossakin. Vangin puvun alta löytyi puhdas sydän ja hyvä omatunto. Vangin puvussa Joosef huolehti muista vangeista. Pian vankilassa alkoi tapahtua kummia asioita. Vankilaan tuli kaksi uutta vankia Faaraon talosta. Henkivartijoiden päällikkö määräsi Joosefin huolehtimaan heistä, ja tämä palveli heitä. He olivat olleet jonkin aikaa vankilassa, kun he molemmat, Egyptin kuninkaan juomanlaskija ja leipuri, näkivät unta samana yönä. Kumpikin näki oman unensa, jolla oli oma merkityksensä. Joosef osasi tulkita vankien ilmeistä, mitä heille kuului. Unet olivat vakavoittaneet heidät ja Joosef sai tilaisuuden selvittää heidän unensa. Leipurin uni paljasti hänet syylliseksi ja juomanlaskijan uni ennusti vapautta ja syyttömyyttä. Näin sitten kävikin. Leipuri hirtettiin ja juomanlaskija korotettiin. Joosef pyysi juomanlaskijaa muistamaan hänet ja toimittamaan hänet pois vankilasta. Joosefkin oli nähnyt nuoruudessaan merkittävät unet, mutta niiden toteutumisesta ei näkynyt mitään merkkejä. Silti Joosef oli kärsivällinen ja säilytti uskonsa Jumalan johdatukseen, eikä katkeroitunut, eikä syyttänyt ketään. Syyttömästi vangittu voi nousta kapinaan ja karata vankilasta, mutta Joosef ei tehnyt näin vaan odotti Jumalan aikaa toivoen pääsevänsä joskus vapaaksi. Kului kaksi vuotta, kunnes Jooset kutsuttiin Faaraon luokse selittämään Faaraon näkemät merkittävät unet, joissa ennustettiin Egyptin tulevaisuutta. Nyt Joosef pestiin ja parturoitiin ja vaatteet vaihdettiin. Vangin puku riisuttiin ja Joosef puettiin edustajan pukuun. Tässä puvussa Joosef seisoo Egyptin kuninkaan, Faraon edessä ja edustaa Jumalan sanansaattajaa, profeettaa, joka välittää Jumalan sanan Egyptin maailmanvallan päämiehelle. 7 lihavien ja laihojen lehmien ja 7 lihavien tähkien ja kuivettuneiden tähkien avulla Jumala ilmoitti Faaraolle, että tulee 7 hedelmällistä vuotta ja 7 katovuotta, jonka seurauksena tulee nälänhätä. Joosefin viisaan unien selityksen ja hyvien neuvojen ansiosta Faarao asetti Joosefin Egyptin maan pääministerin virkaan. Tässä tehtävässä Joosef pysyy uskollisena Jumalalle, kuten kaikissa muissakin tehtävissä, missä hän on toiminut. Joosefin kautta tulee siunaus koko maailmalle. Joosefin kautta ruokitaan koko maailma runsaalla viljalla. Näin Joosefista tulee Jeesuksen esikuva, joka ruokkii koko maailman elämän leivällä. ”Faarao sanoi Joosefille: ”Minä asetan sinut hallitsemaan koko Egyptin maata”. Sitten Faarao otti sormuksen kädestään, pani sen Joosefin sormeen, puetti hänet hänen ylleen hienot pellavavaatteet ja ripusti kultaketjut hänen kaulaansa”. (1 Moos. 41:41-42). Joosef puetaan nyt hallisijan pukuun. (Tämä oli Joosefin 6. puku). Tässä puvussa hän kohtaa myös isänsä ja veljensä ja yhdistää Israelin rakkauden sitein toinen toisiinsa ja Jumalaan. Tässä puvussa hän vakuuttaa anteeksiantoa häntä vastaan rikkoneille, ja ilmaisee itsensä veljilleen ja isälleen, että hän, jonka sanottiin olevan kuollut, elää ja hallitsee koko maailmaa. Esikuva Jeesuksesta jälleen! 7. eli viimeinen puku, johon Joosef puetaan, on täydellinen puku, valopuku, johon Jumala pukee hänet ylösnousemuksen päivänä. Tässä puvussa saamme nähdä hänet, jos olemme uskollisia Herralle, ja elää hänen kanssaan ja Jeesuksen kanssa, kun mekin saamme tuon ihanan valopuvun Jeesuksen ansioiden tähden. Aamen.

Ei kommentteja: