keskiviikko 18. tammikuuta 2017

Iloa, rauhaa, lepoa ja vapautta Kristuksessa!

"Tulkaa minun luokseni, kaikki te, jotka teette raskasta työtä ja kannatte taakkoja, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni. Näin te löydätte levon sielullenne, sillä minun ikeeni on sopiva ja minun kuormani on kevyt." (Matt. 11:28-30.)

Tämä Jeesuksen kutsu tulla hänen luokseen, koskee kaikkia ihmisiä. Kaikki ihmiset ovat väsyneitä ja uupuneita. Tämä maailma uuvuttaa meidät huolilla ja taakoilla. Synti on tehnyt elämästä raskaan.

"Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme". (Jes. 53:6.)

Jeesus on kantanut syyllisyytemme taakan ja kaiken sen kuorman, minkä synti on tuonut ihmisten hartioille. Meitä pyydetään heittämään kaikki huolemme hänen päällensä, sillä hän pitää meistä huolen. Vaikka huolemme olisivat millaisia tahansa, niin me selviämme niistä kaikista Jeesuksen avulla.

Ne, jotka ovat saaneet Jeesuksen rauhan, ovat ottaneet hänen ikeensä päällensä.

Mikä on Jeesuksen ies?

Karja tarvitsee iestä, jotta sen suorittama palvelustyö onnistuisi hyvin ja vaivatta. Vetojuhdat ovat kiitollisia ikeestä, koska se helpottaa työntekoa. Karja ymmärtää isäntänsä tahdon ikeen liikkeiden ansiosta. Ies sitoo isännän ja eläimen yhteistyöhön palveluksen työssä.

Jeesus otti itse Isältään palveluksen ikeen, kun hän eli maan päällä ihmisenä.

"Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni." (Ps. 40:9.)

"Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt." (Joh. 6:38.)

Jeesuksen sydämessä oli Jumalan laki. Tämä laki sitoi ikeen tavoin Jeesuksen sydämen täydellisesti Isän sydämen kanssa. Jeesuksen rakkaus Isän tahtoon oli täydellinen ja se näkyi Jeesuksen elämässä kuuliaisuutena Isän tahdolle kaikessa.

Jumalan laki sitoo meidän sydämemme Kristuksen sydämen kanssa. Kun Pyhä Henki kirjoittaa sydämeemme Jumalan lain, niin sydämemme vapautuu maailman ja synnin tuoman orjuuden ikeen alta. Maailman tuoma ies on raskas, mutta Kristuksen ies on sopiva ja kevyt, koska hän on kantanut kaikki kuormamme ja kantaa meidät perille asti. Rakkaus Jeesukseen tekee hänen seuraamisensa iloiseksi etuoikeudeksi. Elämä Kristuksen kanssa ei ole raskasta raadantaa vaan iloa, rauhaa, lepoa ja vapautta synnin orjuudesta. Kristuksen luokse tullut syntinen ymmärtää Kristuksen vanhurskauden suuruuden. Uskon kautta vastaanotettuna tämä totuus täyttää sydämen ilolla ja rauhalla ja tuo levon.

Tänään meillä on jälleen uusi mahdollisuus tulla hänen luokseen, joka rakastaa meitä suurella sydämellä!

Ei kommentteja: