perjantai 2. lokakuuta 2015

Kutsuttu armosta Jumalan!

"Jo ennen kuin minä muovasin sinut äidinkohdussa, minä tunsin sinut. Jo ennen kuin sinä synnyit, minä pyhitin sinut ja asetin sinut kansojen profeetaksi." (Jer. 1:5.)

Nämä ovat Jumalan sanoja Jeremialle, kun hänet kutsuttiin profeetan tehtävään. Profeetaksi, joka tulisi puhumaan Jumalan puolesta ihmisille ja kansoille.

"Voi, Herra, Herra! Enhän minä osaa puhua, sillä minä olen nuori!", oli Jeremian ensireaktio Jumalan kutsuun.

"Älä sano: 'Minä olen nuori', vaan mene, minne ikinä minä sinut lähetän, ja puhu kaikki, mitä minä käsken sinun puhua. Älä pelkää ihmisiä, sillä minä olen sinun kanssasi ja pelastan sinut, sanoo Herra." Sitten Herra ojensi kätensä, kosketti minun suutani ja sanoi minulle: "Minä panen sanani sinun suuhusi. Katso, minä olen tänä päivänä asettanut sinut kansojen ja valtakuntien yläpuolelle repimään ja hajottamaan, hävittämään ja tuhoamaan, rakentamaan ja istuttamaan." (Jer. 1:6-10.)

Jeremian riittämättömyyden tunne kuvasi hänen nöyrää asennettaan Jumalan edessä, ja se ilmaisi hänen sopivuutensa tärkeään ja vaativaan tehtävään. Jeremia ei luottanut itseensä, vaikka hän olikin saanut papillisen koulutuksen ja kasvatuksen. Nuorena kutsuttu, kuten Samuelkin, sai olla 40 vuotta Jumalan puhetorvena tärkeässä, raskaassa ja vaativassa työssä.

"Jeremia oli surullinen profeetta, joka eli surkeana ja vaikeana aikana, ja lisäksi hänen profeetallinen palveluksensa oli erittäin haastavaa, sillä hän joutui kamppailemaan ja taistelemaan pahansisuisen ja uppiniskaisen kansan kanssa. Näennäisesti hän ei saavuttanut suurta menestystä, sillä hän sai kokea vihollistensa pahuuden vain lisääntyvän. He yrittivät tappaa profeetan useampaan kertaan. Kuitenkin hän joutui vielä omin silmin näkemään, kuinka hänen maansa tuhottiin ja hänen kansansa vietiin pakkosiirtolaisuuteen." (Luther, Jeremian kirjan selitysteos).

Jumalan vahva kutsu ja hänen lupauksensa auttaa ja olla Jeremian tukena ja apuna koko hänen elämänsä ajan, sai Jeremian ottamaan Jumalan kutsun vastaan. Näin on myös tänä päivänä. Herran työhön kutsutut ovat siunattuja, joista Herra pitää erityisellä tavalla huolta, niin hyvinä kuin huonoinakin päivinä. Lähetyskäskyssään Jeesus lupaa olla kanssamme maailman loppuun saakka. Tämä rohkaisee meitä ja antaa voimaa taistella jaloa uskon taistelua omassa uskon elämässämme ja työssämme, johon Jumala on meidät kusunut. Menkäämme siis rohkeasti eteenpäin uskossa, toivossa ja rakkaudessa!

Ei kommentteja: