lauantai 16. elokuuta 2014

Rakastakaa, tehkää hyvää ja siunatkaa!

"Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: Rakastakaa vihamiehiänne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat. Siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat. Rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä solvaavat." (Luuk. 6:27,28.)

"Uuden käskyn minä annan teille: rakastakaa toisianne. Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, että teillä on keskinäinen rakkaus." (Joh. 13:34,35.)

1) Rakastakaa (Emme saa vihata ketään)
2) Tehkää hyvää (Pahan tekeminen on kiellettyä)
3) Siunatkaa (Kiroamisen sijasta meidän tulee siunata)

Nämä ovat Jeesuksen neuvoja ihmissuhteisiimme.

Paavali neuvoo Tiitusta suhtautumaan oikein hajaannusta aiheuttavien ihmisten toimintaan.

"Tämä sana on varma, ja tahdon sinun teroittavan näitä asioita, että ne, jotka uskovat Jumalaan, olisivat ahkeria tekemään hyvää. Se on ihmisille hyvää ja hyödyllistä. Mutta vältä tyhmiä väittelyjä ja sukuluetteloita, riitoja ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia. Karta harhaoppista ihmistä varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti. Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä. Hän on tuominnut itse itsensä." (Tiit. 3:8-11.)

Mitä tarkoittaa harhaoppisen karttaminen?
Tarkoittaako tämä, meidän mielestämme opillisesti harhassa olevan ihmisen, karttamista?

Minun käsitykseni mukaan tässä on kysymys niiden ihmisten karttamisesta, joiden toiminta pyrkii hajottamaan uskovien yhteyden Jumalaan ja lähimmäisiin. Asiat voivat aiheuttaa riitoja ja erimielisyyksiä, mutta Jumalaan uskovien ihmisten tulisi elää rauhassa keskenään kaikkien ihmisten kanssa. Rauhantekijät julistetaan autuaiksi. Mikäli meistä riippuu, meidän tulee elää rauhassa kaikkien kanssa. Rakastaa, tehdä hyvää ja siunata toinen toisiamme, on Vapahtajamme opetus ja neuvo, kaikille Hänen seuraajilleen!

Ei kommentteja: