perjantai 20. kesäkuuta 2014

Jumalan valtakunta on uskon valtakunta!

Johannes Kastaja oli Jeesuksen serkku. Jeesuksen ja Johannes Kastajan syntymä ilmoitettiin etukäteen ylienkeli Gabrielin kautta. Lupauksen lapset kasvoivat erillään toisistaan, Jeesus Galileassa ja Johannes Kastaja Juudean erämaassa. Johannes eli Jumalan yhteydessä vaatimatonta elämää, kuten Elia ja Eenok. Kirjoitusten kautta hän oppi tuntemaan aikansa ja tehtävänsä. Kaikki kirjoitukset, jotka liittyivät Messiaaseen ja hänen valtakuntansa luonteeseen innoittivat häntä. Hän ymmärsi kirjoitusten käyvän toteen omana aikanaan. Jumalan antamat lupaukset kansalleen olivat täyttymässä hänen silmiensä edessä. Johannes oli huolissaan kansansa hengellisestä tilasta. Tietämättömyys Messiaan tulemisesta ja ihmisten jumalattomuus herättivät hänet julistamaan parannuksen saarnoja. Johannes astui esille valmistamaan tietä ja raivaamaan synnin tuomia esteitä sydämen maaperästä, Messiaan käydä sydämen porteista sisälle ruumiin temppelin kaikkeinpyhimpään. Johanneksen saarnat olivat kohtikäypiä, joissa ei ollut tilaa imartelulle. Johanneksen oman elämän saarna oli yhtäpitävä hänen julistamansa sanan saarnan kanssa. Tämä teki sanomasta koskettavan ja puhuttelevan. Ramatun sana alkoi elää Pyhän Hengen vaikutuksesta. Kuulijat tulivat synnintuntoon. He kaipasivat mielenmuutosta ja voimaa uuteen elämään. Parannuksen kasteesta tuli tärkeä osa Messiaan valtakunnan tulemiselle ja siihen sisälle pääsemiseen. Totisen parannuksen tehneet tunsivat Jeesuksessa Jumalan Karitsan, joka tulisi ottamaan pois heidän syntinsä. Pelastuksen sanoman vastaanottaneiden sydämeen tuli vapaus, vaikka Rooma hallitsikin heitä maallisessa mielessä. Tänäkin päivänä Jumalan hallitsemassa sydämessä vallitsee vapaus, vaikka ulkoiset olosuhteet sitoisivat ja orjuuttaisivat ihmisen fyysisesti.

Rooman vallan orjuuttava ilmapiiri teki monille elämästä ahdistavan. Johanneksen saarnat herättivät kansassa toivoa paremmasta tulevaisuudesta. Syntyi suuri kansallinen herätysliike, joka sai ihmiset uskomaan, että jotakin suurta ja merkittävää oli tapahtumassa. Myöhemmät kokemukset kuitenkin osoittivat, että kansan toiveet eivät toeutuneet sillä tavalla kuin he olivat odottaneet. Jumalan valtakunnan hengellinen luonne kirkastui vain  harvoille. Jeesuksen takaisintuloon liittyy myös paljon vääriä odotuksia. Lupaukset rauhasta, onnesta ja mestyksestä toteutuvat täydellisesti vasta uudessa maassa ja ne toteutuvat koko maailmanlaajuiselle Jumalan kansalle. Jumalan työ maailmassa ei perustu minkään maallisen kansan identiteetille ja politiikalle, vaan uskolle. Jumalan valtkunta on uskon valtakunta!

Ei kommentteja: