sunnuntai 23. tammikuuta 2011

Unessa saamani ajatus

Avasin tänään kirjan, jonka sivulle olin kirjoittanut unessa saamani ajatuksen.
En ole merkinnyt päivämäärää, joten en osaa sanoa tarkkaa ajankohtaa milloin tämä ajatus on minulle tullut. Tämä ajatus on vuonna 1998 julkaistun kirjan sivulla.

Samasta kirjasta löytyy myös isäni kuolinpäivä, 1.7.1999. Näihin aikoihin tuo ajatus on minulle, luultavasti tullut.

Tuo ajatus on seuraavanlainen:
"Kristuksen ies on vapauttava kokemus, sillä se vapauttaa meidät itsekkyydestä".

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kun tuon luin niin oikeastaan helpottava ajatus.Vapauttaa tai helpottaa, tarkoittanee samaa käytännössä. Mutta miten pitääkään tuo loppuosa ymmärtää? Se itsekkyys kun nousee niin helposti pintaan. Enpä taida muistaa mitä Kristuksen ies tarkoittaa, esim. minun elämässäni tai yleensä. Helena S

Paavo Hautala kirjoitti...

Kiitos kommentistasi! Kirjoitan tähän joitakin ajatuksia ikeestä ja sen tehtävästä.
Ies on vetojuhdan niskan taakse asetettava veto- tai kantolaite, jonka avulla vetojuhta vetää kuormaa tai työkonetta. Ikeitä on erilaisia ja ne tehdään kullekin eläimelle sopivaksi. Ikeen avulla yhdistetään kaksi härkäparia tekemään raskasta työtä. Ikeen alla työsekentelevän on alistuttava "herransa" tahtoon.

Jeesus sanoo Matt. 11:29: "Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon."
Kristuksen antaman ikeen kautta opimme hänen tahtoonsa taipumisen läksyn. Kristuksen ies opettaa meitä nöyrtymään. Tarvitsemme Kristuksen lempeyttä ja nöyryyttä. Saamme näitä ominaisuuksia kun antaudumme ottamaan Kristuksen ikeen. Kun härille asetetaan ies niskaan, niin niille jää vain yksi tehtävä. Niiden on toteltava isännän käskyjä ja katsottava isäntänsä liikkeitä. Samoin, kun me suostumme ottamaan Kristuksen ikeen, meidän tehtävämme on alistua kaikessa Jeesuksen tahtoon ja katsottava häneen. Lepo on sielun tila, jonka saamme kun otamme Kristuksen ikeen. Tämän tähden Kristuksen ies on vapauttava kokemus, koska se vapauttaa meidät itsekkyydestä. Itsekkyys ajattelee aina omaa etuaan ja - parastaan. Kristuksen ies suuntaa katseen poispäin omasta minästä Kristukseen ja lähimmäiseen. Tässä meillä kaikilla on paljon opittavaa. Tämä on koko elämän mittainen haaste meille kaikille.

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos vastauksesta. hs