perjantai 2. huhtikuuta 2010

Draama jatkuu ...

MARIA, JEESUKSEN ÄITI, SALOME JA JOHANNES: Saapuvat ristin luo, tervehtivät Herodesta ja koskettavat kultaisen valtikan päätä.

HERODES: Keitä te olette?

MARIA: (Liikuttuneena) Olen hänen äitinsä. Maria on nimeni, kuulun Daavidin sukuun.

SALOME: Minun nimeni on Salome.

JOHANNES: Minä olen Johannes, yksi hänen opetuslapsistaan. Seurasin hänen toimintaansa kolmen ja puolen vuoden ajan.

HERODES: Mitä te sanotte Jeesuksesta? Kuka hän oikein oli, teidän mielestänne?

MARIA: (Liikuttuneena) Voi, minun poikani, voi, minun poikani, Jeesus oma poikani. Kuinka vaikea minun olikaan luopua sinusta ja nähdä ahdistuksesi. Sieluni lävitse on miekka käynyt juuri niin kuin Simeon-vanhus ennusti, kun veimme mieheni kanssa kahdeksan päiväistä Jeesus-lastamme pyhäkköön ympärileikattavaksi.

ÄÄNITEHOSTE: Kukon laulua ja samalla Pietari tulee ristin luo arkaillen ja häpeillen.

PILATUS: Kuka sinä olet ja mistä tulet?

PIETARI: Olen pelkuri-Pietari. Tulen Getsemanesta, jossa olen taistellut itseni kanssa.

JOHANNES: Vietimme iltaa yhdessä. Jeesus pesi meidän pölyiset jalkamme. Hän oli niin nöyrä.

PIETARI: Oli nöyryyttävää katsella hänen alentumisensa palvelijaksi, orjaksemme. Sain hyvän opetuksen, jonka tulen kyllä muistamaan elämäni loppuun asti.

JOHANNES: Kaikki me tarvitsimme tuon opetuksen, sillä kinastelimme siitä, kuka meistä olisi suurin. Ihmettelin Juudaksen käytöstä. Hän vaikutti jotenkin omituiselta, etäiseltä ja poissaolevalta. Hän oli hyvin hermostunut ja levoton ja yht'äkkiä hän lähti jonnekin, emme tienneet minne.

PIETARI: En uskonut, kun Jeesus sanoi, että Juudas tulisi kavaltamaan hänet.

JOHANNES: Jeesus puhui meille pitkään hyvin rohkaisevia sanoja rakkaudesta, Pyhästä Hengestä, rukouksesta ja hänen seuraamisestaan. Hän oli kaiken aikaa selvillä, mitä tulee tapahtumaan. Lopuksi hän piti koskettavan rukouksen, joka kosketti meitä kaikkia hyvin syvästi. Tunsimme Jumalan läsnäolon. Pääsiäisaterian ja tämän rukouksen jälkeen lauloimme kiitosvirren ja sen jälkeen lähdimme ulos. Menimme Kidronin puron yli, Getsemaneen.

PIETARI: Jeesus oli hyvin surullinen, väsynyt ja oudon hiljainen. Hän pyysi meitä rukoilemaan kanssaan.

JOHANNES: Emme jaksaneet rukoilla. Olimme väsyneitä ja nukuimme sikeästi. Sitten heräsimme kauheaan meteliin. Suuri seivästetty joukko tuli puutarhaan.

PIETARI: Ihmettelin, että mitä tekemistä Juudaksella oli tuon joukon kanssa. Juudas tuli lähelle Jeesusta ja suuteli häntä. Kun he kävivät käsiksi Jeesukseen, silloin minä vedin miekkani ja sivalsin joltakin korvan irti.

Ei kommentteja: